Nejnovější příspěvky v Nohec fóru


  • 24.09. 21:17 Nohecmagazin
    Pokud sem mohu přidat příspěvek, mohli by jste i Vy redaktoři? ...
  • 17.08. 12:08 Turnaj trojic Výrovice(Pablo)
    26.ročník nohejbalového turnaje trojic o putovní pohár, startovné 150 Kč ...
Nohejbal uspěl v anketě NSA Tisk
Napsal Martin Maršálek  |  Sobota, 16.01.2021

V době, kdy na nás masmédia chrlí jednu horší zprávu než druhou, přichází v souvislosti s nohejbalem velmi příjemná informace. A není to jen nějaký subjektivní pocit, ale soubor seriózně sesbíraných, tzv. měkkých dat. V aktuálním výzkumu Národní sportovní agentury ČR se nohejbal neztratil.

Už poněkolikáté přinášíme informace z různých průzkumů ve sportovním prostředí. Ani v těch předchozích na tom nebyl nohejbal tak špatně, jak možná někteří odmítají uvěřit. V některých průzkumech se nohejbal, zejména v mužském podání, dokázal vklínit mezi daleko renomovanější olympijské sporty. Příkladem jsou v této rubrice prezentované výsledky ankety Sport roku 2012 nebo Sport roku 2014.

Svůj nejnovější výzkum nyní zveřejnila i Národní sportovní agentura ČR, nová hlavní autorita podpory sportu v naší republice. Ta se prostřednictvím výzkumné agentury Český národní panel zaměřila na míru popularity a vztah k jednotlivým sportům v České republice 2020 a dále na finanční náročnost provozování sportů z hlediska pořízení potřebné výstroje a výzbroje. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký je vztah Čechů ke sportu, jak jsou podle nich jednotlivé sporty atraktivní z diváckého pohledu a z pohledu jejich aktivního provozování a jaké jsou průměrné roční náklady na potřebné sportovní vybavení typického patnáctiletého sportovce nebo sportovkyně věnující se sportovnímu odvětví na výkonnostní úrovni.

Do hlavní části výzkumu bylo zařazeno celkem 105 sportovních odvětví, zastoupených v ČR sportovními svazy. Reprezentativní vzorek představovalo celkem 5000 respondentů. Tedy poměrně velmi slušná čísla. A jak si vedl nohejbal?

V analýze atraktivity sportů z hlediska jejich sledování jako divák nohejbalu patří slušné 35. místo, tedy chvost první třetiny ze všech 105 sportů. Mezi převážně kolektivními míčovými a brankovými sporty skončil sedmý (lední hokej – 1., fotbal – 8., volejbal – 13., basketbal – 15., házená – 25., florbal – 28., národní házená – 40., baseball – 42., rugby – 44., malý amatérský fotbal – 60., americký fotbal – 62., hokejbal – 63., vodní pólo – 69....).

V analýze atraktivity sportů z hlediska jejich aktivního provozování je na tom podobně – 30. místo celkově (bowling a kuželky – 1., volejbal – 7., lední hokej – 14., fotbal – 17., basketbal – 23., florbal – 26., házená – 29., baseball – 39., pozemní hokej – 45., národní házená – 48., hokejbal – 59...) a osmé mezi převážně kolektivními míčovými a brankovými sporty.

Analýzy nabízí i některá dílčí data. Při pohledu na ně jistě potěší zejména výsledky analýzy atraktivity sportů z hlediska jejich aktivního provozování, sestavená pouze z mužské části respondentů. Tady se nohejbal vešel do prezentované první patnáctky TOP sportů, obsadil lichotivou 13. příčku. U ženské části respondentů to pochopitelně tak veselé nebylo.

V analýze finanční náročnosti sportů v ČR, kde byly sporty rozděleny podle jednotlivých svazů, byl Český nohejbalový svaz zařazen do sportovních svazů se střední finanční náročností (2. skupina z pěti skupin podle náročnosti).

„Jakkoliv mohou být výsledky každého průzkumu ovlivněné jeho parametry a technikou provedení, myslím si, že s výsledky můžeme být spokojeni. V oblasti atraktivity sledování se zde určitě odráží dlouholetá úspěšná spolupráce s Českou televizí. Zejména projekt každoročního přímého přenosu z ligového Superfinále medializaci našeho sportu velmi pomáhá. K těmto přenosům lze také přiřadit záznamy z mezinárodních soutěží, Austin Cupu či republikových mistrovství. A v neposlední řadě i internetové přenosy z extraligových utkání, ale i jiných soutěží dělají dobrou službu. O tom, jak je nohejbal zejména mezi muži oblíben a rozšířen, svědčí krásné 13. místo z pohledu atraktivity jeho provozování. Je tedy vidět, že Češi vnímají nohejbal jako sport, který je zajímá. A za to je třeba poděkovat všem lidem, kteří se napříč republikou, bez ohledu na jejich pozici či velikost klubu, nohejbalu věnují. A věřím, že zejména letošní mistrovství světa mužů svoji kvalitou a atraktivitou posune náš krásný sport ve vnímání veřejnosti ještě o něco dál,“ okomentoval výsledek výzkumu viceprezident svazu PETR JAHODA.

„Výsledky ankety mě samozřejmě těší, ale přiznám se, že jimi nejsem příliš překvapen. Jak totiž mohu sledovat při svých cestách nejen po Plzeňském kraji, nohejbal se na západě i jinde hraje. Pravda, jde hodně o rekreační nohejbal, ale to je to správné podhoubí pro růst výkonnostního nohejbalu i pro růst popularity a vážnosti nohejbalu. Myslím, že nohejbal má velké předpoklady pro další postup na společenském žebříčku, alespoň v mužské kategorii. Je finančně nenáročný, takže je přístupný klukům ze všech společenských vrstev. Nehrozí u něj únava ze silového tréninkového drilu, takže si jej rádi zahrají i „línější“ kluci. A zároveň je to hra plná tvořivosti, fines a taktiky, takže uspokojí jak přírodní talenty, tak „profesorské“ hráče. A to, že je již několik desetiletí i sportem mezinárodním, mu nabízí další možnosti rozvoje sportovního i společenského. Jsem rád, že jsem nohejbal v mládí objevil a doufám, že se ve stáří dočkám i ještě lepších výsledků v dalších podobných sportovních anketách,“ zazněl názor člena VV a předsedy Komise mezinárodního rozvoje ČNS VLASTIMILA STEHLÍKA.

„Co se týká umístění nohejbalu, z hlediska jeho sledování myslím, že to přesně vystihuje sportovní obtížnost a náročnost nohejbalu. Již několik desítek let se vedení ČNS, ale také mezinárodní organizace snaží o zatraktivnění dříve dost statické hry různými úpravami. Nohejbal na mezinárodní úrovni zejména v podání špičkových týmů je opravdu atraktivním sportem. Pokud se na vrcholných akcích přidá i dobrá prezentace a důstojné prostředí, může se nohejbal srovnávat i s jinými sporty. V analýze sportů z hlediska jejich aktivního provozování si myslím, že umístění opět odpovídá realitě. Základem je kvalitní mládež, která dokáže soutěžit v několika kategoriích. Z ní potom resultuje kategorie dobře pohybově připravených dospělých. V nohejbalu převládá mužský faktor jako téměř ve většině sportů. Přestože soutěže hrají i ženy, jejich podíl je malý, což je velkým dluhem, který by se v budoucnosti měl něžnějšímu pohlaví začít splácet. Co se týká finanční náročnosti, také zde umístění odpovídá. Nohejbal je brán jako laciný sport, ale co se jeví na první pohled jako výhoda, má i svou stinnou stránku. Žádné firmě se nevyplatí do nohejbalu dlouhodobě investovat,“ popsal své hodnocení ANTONÍN STEHLÍK, místopředseda Komise tuzemského rozvoje ČNS.

Činovníci Národní sportovní agentury už zveřejnili, že výsledky výzkumu patří mezi kritéria pro rozdělování financí v rámci výzvy Podpora sportovních svazů 2021. „Dotace sportovním svazům jsou nyní rozdělovány na základě velkého množství kritérií, mezi které patří například počet aktivních členů nebo velikost mládežnické základny. Nově mezi kritéria patří i zmíněný průzkum popularity sportů, který byl vytvořen na základě odpovědí více než 5 tisíc respondentů,“ uvedl předseda Národní sportovní agentury MILAN HNILIČKA.

Jak výsledky výzkumu číst? Z pohledu nohejbalu je předpoklad na jisté alespoň mírné zlepšení v očích těch, kteří český sport podporují. Vždyť dlouhodobě se ČNS v kritériích podpory od MŠMT ČR pohyboval někde mezi 60. až 80. příčkou – vliv ale na to měl i malý počet národních federací. Předně je však důležité (a i předchozí výzkumy to ukazují), že se nohejbal také dlouhodobě těší přízni nemalého počtu sportovců aktivních i těch, kteří jej konzumují jako diváci. Zatím bohužel v drtivé většině mužské části populace, což je jev, který znevýhodňuje i některé velké sporty, např. fotbal a lední hokej. V ženské složce u těchto sportů existuje velká rezerva. Celkově je ale zřejmé, že nohejbal má alespoň na domácí půdě potenciál větší, než si asi většina samotných nohejbalistů a možná i nemálo činovníků z jejich řad připouští. Jen je potřeba se nebát potenciál správně uchopit a plně využít. V tomto ohledu už nohejbal rozhodně premiantem není.

Výzkum se po vydání výsledků pro některá možná překvapivá zjištění stal terčem výtek a zpochybňování, zejména ze strany fotbalových funkcionářů. Je však nutné si uvědomit, jak bylo řečeno výše, že právě fotbal stejně jako nohejbal má velký deficit v ženské části populace, z této části jej provozuje pouze cca dvacetina. Tím tak tyto sporty na rozdíl třeba od pohlavně neutrálních volejbalu či basketbalu přichází o cca 45 % podpory své potenciální členské základny. Je také zřejmé, že při avizovaném zohlednění analýzy při rozdělování dotací pro jednotlivé sportovní svazy se budou úměrně své síle a finančním možnostem ozývat právě ty svazy, které byly zvyklé na velmi rozbujelý a nákladný aparát. Kapři si rybník jen tak nenechají vypustit.

Výsledky výzkumů na stránce NSA

Komentáře   

 
#1 marek slaběňák 2021-01-18 10:13
Anketa kterou někdo vystřelil od boku. Fotbal někde kolem 8 místa,MMA kolem 80 místa. Naprostá slátanina za kterou teda nikdo z nohejbalu nemůže, ale prosím neberte jí vůbec v potaz. Takové to okecávání, že se bere v potaz více faktorů, je jenom to okecávání. Hokej první a čtu že fotbal tratí že nemá ženy, kolik jich má hokej?
 
 
#2 Martin Maršálek 2021-01-18 13:17
"Problém" fotbalu vůči lednímu hokeji byl v tom, že v anketě sledovanosti se mezi ženskou částí respondentů nedostal do TOP 15, zatímco hokej u žen skončil druhý. Naopak třeba mezi chlapy očekávaně pohořely sporty jako gymnastika, krasobruslení nebo tance. Větší zajímavosti nabízí anketa provozování sportu - 14. místo hokej budiž, ale fotbal hodně nečekaně až 17. Samozřejmě že velké svazy metodiku zpochybní. Z hlediska nohejbalu ale nejde o žádný náhodný výstřel, jeho poměrně slušné (byť bychom jej všichni chtěli vidět ještě výše) umístění jen kopíruje výsledky předchozích anket.
 
 
#3 Tomáš 2021-01-27 14:32
Ivan včera řekl, že až bude premiérem, tak Hniličku odvolá. Všem je jasný, že ze 7miliard půjde 6 do hokeje, jarda jágr bude mít na modelky a na casino.