Nejčtenější články - Svět

Nejnovější příspěvky v Nohec fóru


  • 05.09. 10:52 Problematika mládeže
    Každý tady má svůj kus pravdy a zřejmě i nějakou vůli s tím něco děla ...
  • 04.09. 23:08 Problematika mládeže
    Ani já se necítím být kompetentní v oblasti mládeže, přesto už několik ...
  • 04.09. 21:56 Problematika mládeže
    Nejsem žádný odborník na mládež a kdo jím vlastně je jen mě zajímá p ...
  • 04.09. 08:13 Problematika mládeže
    1. Komise jsou v rozkladu. 2. Ty co nejsou, si musí ulehčit práci, jinak pla ...
  • 04.09. 07:49 Problematika mládeže
    Ještě pro Adama: Prosím tě, ještě jsi zapomněl na jedno dědictví komuni ...
FIFTA versus EFTA, souboj na spadnutí Tisk
Napsal Martin Maršálek  |  Čtvrtek, 27.05.2010

2010_kongresfifta_03(Severní Kypr) Kongres FIFTA byl odborníky očekáván ani ne tak pro nějaké převratné změny, ale z důvodu, jaký mezinárodní fotbaltenisová federace FIFTA zaujme postoj ke vzniku nové evropské asociace EFTA. Zda jej bude vnímat jako vstřícný krok k posunu nohejbalu na starém kontinentu, nebo se bude obávat nové konkurence. Závěr zasedání dal jasnou odpověď a bohužel potvrdil druhou teorii. Ironicky řečeno, nic lepšího, než souboj federací v tak malém sportu, jakým je nohejbal (fotbaltenis), nemohlo náš sport potkat. Ale možná to všechno dopadne jinak, vynášet soudy je předčasné. I když. "Současní představitelé FIFTA budou zcela jistě činit vše možné pro narušení rozvoje nově vzniklé EFTA," zklamaně říká prezident ČNS a nové evropské asociace EFTA, KAMIL KLENÍK, jinak spolu s předsedou KZR ČNS Vladimírem Mašátem účastník Kongresu.

Pane Kleníku, stalo se to, co se přes předchozí vzletná ujištění některých funkcionářů FIFTA dalo očekávat. Závěr Kongresu FIFTA se nesl v půtkách mezi FIFTA a novou kontinentální asociací EFTA. Padala ostrá slova, žádosti o potrestání, sankce, odvolání osob z funkcí. K čemu tedy na Kongresu došlo konkrétně?

Došlo k velmi neočekávané situaci. Tzv. "Balkánská skupina," čítající Chorvatsko, Rumunsko, Maďarsko, Turecko, Severní Kypr, Moldavsko, Makedonii a Ukrajinu, předneslo ústy F.Tavarese z Rumunska otevřený dopis, zpochybňující akt založení EFTA. Zejména údajnou diskriminaci těch zemí FIFTA, které se nemohly této akce zúčastnit z důvodu finančních výdajů na cestu do Marseille a neumožnění uplatnit jejich plnou moc na zastupování, delegovanou panu Tavaresovi. Tento dopis mimo jiné také vyzval současné představitele EFTA ke zrušení zakládajícího aktu a svolání nového zakládajícího mítingu na jiné datum, nejlépe během plánovaného MS v Turecku v listopadu tohoto roku. V dopise se také hrozí založením vlastní Evropské asociace pod záštitou FIFTA a následné předání stížnosti ke sportovnímu arbitrážnímu soudu v Loussane. Také byla tímto dopisem vyslovena hrozba zaslání stížnosti na příslušná ministerstva sportu zemí ČR, Francie a Švýcarska ohledně jejich údajného diskriminačního jednání při založení EFTA. Navíc bylo přímo prezidentem Lipnjakem navrženo dočasné vyloučení (3 roky) zástupcům Francie - A.Abour, generální sekretář svazu a Švýcarska - M.Nobille, prezident svazu, za údajné poškození dobrého jména FIFTA. Toho se měli dopustit tím, že po neúspěšných výzvách adresovaných prezidentovi Lipnjakovi zaslali tito pánové oficiální dopis všem členům FIFTA a jejímu prezidentovi, kde prohlašují Kongres FIFTA 2009 za neplatný a vypočítávají, co vše bylo porušeno vzhledem ke Stanovám. Dále v tomto dopise uvádějí konkrétní nesrovnalosti v účetnictví FIFTA a poukazují na fakt, že tato organizace má zrušenou registraci již od roku 1997! Vše je o to pikantnější, že sám prezident Lipnjak a Rumunsko byli osobně účastni na zakládajícím setkání EFTA a Rumunsko dokonce podepsalo všechny potřebné zakládající dokumenty včetně schválených Stanov EFTA! Prezident FIFTA Lipnjak dokonce v závěrečně řeči zakládajícího setkání EFTA popřál nově vzniklé asociaci mnoho štěstí v jejich práci a vyjádřil přesvědčení o budoucí dobré práci zvolených zástupců do exekutivy. Tento Kongres FIFTA ovšem prokázal, jak pomíjivá jsou slova a činy některých lidí, když změní svůj postoj o 180 stupňů za pouhých čtrnáct dnů!

Neradostné. Padla ze strany prezidenta FIFTA Lipnjaka nějaká silná slova i k vaší osobě? Přece jen jste prezidentem EFTA.

Přímo k mé osobě nepadla dokonce žádná slova, natož silná. Pouze mi byl dán prostor, abych mohl veřejně odvolat platnost ustanovujícího setkání EFTA a slíbit tak poslušnost k současnému zájmu FIFTA. Což samozřejmě neproběhlo. Jen jsem upozornil přítomné, že my Češi žijeme ve svobodné zemi a po dvaceti letech jsme již naučili demokracii natolik, že si jí už nenecháme nikým vzít.

Na Kongresu došlo i k přijetí dalších nových členských zemí. O které se jednalo a byl tento vstup v souladu s platnými stanovami?

Tento akt je pod taktovkou současného vedení FIFTA vždy velkou fraškou, protože nově příchozí země musí splňovat několik podmínek - registraci svazu ve své zemi, platné Stanovy a zvolený výkonný výbor a v neposlední řadě také úhradu stanoveného členského poplatku. Ani letos prezident Lipnjak nepředložil hmatatelné důkazy o splnění výše uvedených podmínek. Pouze tlumočil, že všechny dokumenty jsou v pořádku doručené a jím posvěcené. Některé země dokonce dostaly možnost do 30 dnů tyto listiny doplnit, aby splnily podmínky přijetí. Na letošním Kongresu se ucházely tyto země - Indie, Rusko, Gruzie, Kostarika.

Shrňme si to. Které země jsou dnes členy FIFTA, které EFTA a které obou asociací?

Bez výše uvedených tzv. kandidátských zemí jsou již členy FIFTA - Česko, Slovensko, Rumunsko, Maďarsko, Francie, Švýcarsko, Moldavsko, Makedonie, Ukrajina, Chorvatsko, Turecko, Severní Kypr, Katalánsko, Argentina. Po průběhu letošního Kongresu FIFTA však Švýcarsko, Francie a Katalánsko provádí ve svých zemích proces, vedoucí k vystoupení z FIFTA. Zakládajícími zeměmi EFTA jsou Česko, Slovensko, Francie, Švýcarsko, Katalánsko, Baskicko a Rumunsko. Žádost o vstup do EFTA projevily ihned tyto země - Polsko, Dánsko, Rakousko, Německo, Anglie, Španělsko, Wales, Severní Irsko, Skotsko, Švédsko, Lichtenštejnsko, Kypr, Izrael, Řecko, Portugalsko, Andora, Faerské ostrovy, Itálie, Irsko.

2010_kongresfifta_04Na Kongresu se také náhle objevil i strategický plán na roky 2010-16. Máme se domnívat, že se FIFTA chce už konečně skutečně seriózně zabývat koncepčními otázkami, nebo je to jen reakce na podobný bod, který byl představen na nedávném ustavujícím kongresu EFTA?

Původcem strategického plánu FIFTA (stejně tak jako v EFTA) je A.Pastor z Katalánska, který působí ve fotbalové federaci FIFA v technické komisi pro futsal. Takže současná garnitura FIFTA s tím nemá moc společného. Ani se nikdo z nich nedokázal za čtyři měsíce na tuto koncepci pořádně podívat a vznést případné dotazy na strůjce tohoto dokumentu. Dokonce při projednávání tohoto dokumentu na kongresu FIFTA se prezident Lipnjak od této akce chtěl distancovat a stále opakoval, že to není návrh Executive Boardu FIFTA jako celku, ale pouze jejího člena A. Pastora, který tak dostal od představitelů FIFTA řádný políček a zjistil pravou tvář současného vedení.

Co bylo pro vás největším pozitivem a naopak největším negativem kongresu FIFTA?

Největším pozitivem bylo paradoxně to, že se již naplno projevila zákulisní tendeční politika „Balkánského bloku," vedeného prezidentem Lipnjakem, která je patrná již od jeho zvolení v roce 2007. Bohužel do dneška bylo vše zahaleno do roušky pouhých dohadů a neustálých zákulisních intrik. Největším negativem pak bylo zjištění, že některé země (hlavně ty, které nekomunikují v angličtině), jsou schopny za poměrně nízkého morálního vědomí zradit hlavní cíl tohoto sdružení - rozvoj nohejbalu jako takového. A to nemají s organizací nohejbalu ve své zemi pražádné zkušenosti a rozvoj mnoha z nich je na mrtvém bodě již řadu let.

Má tedy nová EFTA skutečně dostatečně zabezpečené, aby se do ní neinfiltrovaly země a osoby, které jsou dnes zodpovědné za současný stav FIFTA? Jakými účinnými prostředky lze toto nebezpečí do budoucna eliminovat?

EFTA je naprosto demokraticky fungujícím sportovním sdružením na mezinárodní bázi. Není možné zakotvit do oficiálních dokumentů jakékoliv restrikce ke komukoliv, bez prokázaného provinění, které je ve Stanovách popsáno. Jediným možným, ale fungujícím systémem, je dostatečný počet demokratických zemí v EFTA a jejich hlasovací převahy při jakýchkoliv snahách o narušení zvenku.

Založení svébytného sdružení (asociace) a účast v ní je přece právem každého v každé demokratické společnosti. Má FIFTA vůbec nějakou reálnou možnost ohrozit vznik a chod nové evropské asociace? Nebojíte se toho, že místo nových projektů se budete zabývat řešením ataků ze strany FIFTA?

Reálnou šanci FIFTA ve skutečnosti nemá. Naopak se sama bude potýkat s prokazováním své právní existence od roku 1997, kdy její registraci zrušil zakladatel J.Rothenfluh, bez jakékoliv informace tehdejšímu vedení FIFTA. Navíc je prokazatelné několikanásobné porušování platných Stanov FIFTA a dá se velmi lehce v této souvislosti napadnout platnost několika posledních kongresů. Na druhou stranu je pravda, že současní představitelé FIFTA si tyto skutečnosti ani nejsou schopni přiznat a budou zcela jistě činit vše možné pro narušení rozvoje nově vzniklé EFTA. Dovolím si tvrdit, že to je pouze ale prázdné plácání do vody, protože nohejbalově silné země jsou již téměř mimo FIFTA a obchodní činnost A.Pastora je také zcela ve spojení s EFTA.

Nemohu se nezeptat na postoj Slovenska, jako člena obou střešních asociací. Názory na něj se u české veřejnosti různí. Jaký je váš názor?

Slovensko (a prezident SNA G.Viňanský) je také zakládajícím členem EFTA, což je samo o sobě silným argumentem pro to, jak na něj pohlížet. Jsme nyní na společné lodi, která vyplula z přístavu a já pevně věřím, že jen tak brzy neztroskotáme. Pan prezident Viňanský je prozatím ve svých soudech velmi opatrný a rezervovaný. Snaží se diplomaticky celou situaci spíše uklidnit a nečiní žádná radikální prohlášení. Je pravdou, že se i já jako prezident EFTA budu nejdříve snažit najít možné východisko v jednáních s FIFTA, ale za dodržení naší plné suverenity a bez jakýchkoliv ústupků z demokratických principů řízení mezinárodní asociace. Pokud se nenajde prostor pro vzájemný respekt, tak se už pak musíme spolehnout jen sami na sebe (myšleno EFTA).

Ty věčné půtky kolem mezinárodního nohejbalu už většinu českého hnutí unavily natolik, že se o něj až na pár jedinců nijak výrazněji nezajímají. Může vznik EFTA a hlavně její činnost nějakým způsobem tento stav změnit?

Jsem přesvědčen, že rozhodně ano. Je to po dlouhé době stagnace konečně reálná vize skutečného rozvoje a šíření nohejbalu v Evropě a ve světě. Současní představitelé EFTA totiž nejsou pouhými panáky, ale jsou akčními představiteli svých asociací. Sami totiž pro nohejbal ve své zemi již mnoho udělali a stále dělají.

 

Komentáře a dotazy k produktu  

 
#1 Petr S. 2010-05-27 17:55
Velmi smutný čtení. Ať to dopadne jak to dopadne, odnese to nohejbal. Já bych se na celou demokracii vys... a těm gaunerům balkánským nedovolil vstup do EFTA. Protože jestli začne mít výsledky, hned se tam navalí a bude z toho druhá FIFTA. A roky zbytečné práce.
 
 
#2 JBCoddíl 2010-05-27 22:21
Myslíte si, že by si např. Angličani nechali kecat do fotbalu do jejich pravidel, nebo Kanaďani do hokeje, Američany do baseballu? A co dělali nebo ještě dělají Češi v nohejbale? Každý si jistě odpoví sám! Souhlasíme s Petr S., alespoň někde se začít musí a je potřeba s těmito kalnými stojatými vodami udělat a proto oceňujeme snahy K. Kleníka.
zdraví Buriánkovi M+J+O
 
 
#3 trenér 2010-05-28 08:27
Podle počtu příspěvku soudím že oprvadu zahraniční nohejbal skoro nikoho nezajímá. Ale k tomu, co tady říká Petr S: Souhlasím s tím. Přece každé sdružení vždycky rozhoduje o nových členech a má právo je přijmout nebo ne. Na to stát se členem sdružení není právní nárok. Jestli se tedy EFTA toho bude držet a některé balkánské "gaunery" nepřijme, je to její právo to udělat. Není to nic demorkratického . V demokracii rozhodne většina. Buď ano nebo ne.
 
 
#4 joneskar 2010-05-28 11:57
Na rozdíl od Petra si myslím, že jsme tenhle vývoj s negativní reakcí těch "Fešáků" z FIFTA mohli čekat. Oni se totiž bojí velké konkurence a v tomto případě si vzali za své "Nejlepší obranou je útok". Já bych udělal následující věc. Přijal bych rychle těch cca 19 (Žádost o vstup do EFTA projevily ihned tyto země - Polsko, Dánsko, Rakousko, Německo, Anglie, Španělsko, Wales, Severní Irsko, Skotsko, Švédsko, Lichtenštejnsko , Kypr, Izrael, Řecko, Portugalsko, Andora, Faerské ostrovy, Itálie, Irsko.) nových zemí do EFTA a svolal kongres na kterém bych navrhl přijetí našich pravidel nohejbalu (nejlépe na 3 dopady). Od této chvíle bych prohlašoval EFTA, že je mezinárodní organizací nohejbalu a že nohejbal je úplně jiný sport než footballtennis ! No a následně bychom jako ČR klidně mohli z FIFTA vystoupit. Žádného soudu a pomluv ze strany FIFTA bych se nebál. "Pes, který štěká, tak nekouše !"