Nejnovější příspěvky v Nohec fóru


Těžký život amerických nohejbalistů Tisk
Napsal Martin Maršálek  |  Středa, 24.12.2014

2014 msdmkafka 01(Brandýs nad Labem) Prakticky ve všech sportech na sebe reprezentační výprava USA strhává velký, či dokonce ten největší díl pozornosti. Jednou z těch světlých výjimek je nohejbal. Již půldruhého desetiletí se reprezentanti Spojených států účastní světových šampionátů a na nějaký větší výsledek i mediální popularitu to zatím nevypadá. Nás však tentokrát nezajímaly samotné výsledky, jako to, zda za těch 14 let vykazuje nohejbal v USA nějaký viditelný posun. Kompetentním k zodpovězení otázek byl nepochybně JAN KAFKA, prezident nohejbalové federace USA.

Pane preziente, jak hodnotíte výsledky družstva USA na 1. Mistrovství světa družstev a šampionát celkově?

Dostali jsme těžkou skupinu - Slováky, Poláky a lehčí byli Irové. Bylo tedy jasné, že bychom se měli s Poláky poprat o druhé místo. Poláci se ale velice zlepšili, hrají Interligu a bylo to znát. Se Slováky to bylo jasné a stejně tak jasné bylo naše utkání s Iry. Skončili jsme tak ve skupině třetí. V dalších bojích druhé poloviny jsme už vyhráli úplně všechno. Nejtěžší byla Ukrajina, ale porazili jsme jí v pěti zápasech. Celkově jsme tak skončili na devátém místě. Jinak obdivuji, jak narychlo se podařilo organizátorům šampionát kvalitně uspořádat s takovým počtem zemí.

Váš výběr byl mixem starších a hodně mladých hráčů.

Máme dva starší hráče z Pensylvánie, Nicka Marmaluice a George Taraua. Oba jsou už padesátníci a jsou to původem Rumuni. Nick hrál dokonce dvakrát v minulosti za rumunskou reprezentaci, v Brazílii a v Košicích. Je to hlavně zadák, neútočí. Mladou generaci představují můj syn Lukáš Kafka, smečař. Hrál dobře, byl jsem s ním spokojen. S ním hrál patnáctiletý Lukáš Hanč, velice šikovný polař a nahrávač. Ale ani on není smečař. Přijel s námi ještě junior Martin Bohatý, ale ten zatím ještě není vyspělý. V Kalifornii máme ještě Juliana Krutyho, syna Ambrože Krutyho, vysokého hráče, ale ten s námi letos nejel.

Nedělaly vám potíže náročnější jednodopadová pravidla?

Naopak, jsme rádi, že se hraje na jeden dopad. V Americe hrajeme jen na jeden dopad. Když by naši junioři příští rok jeli na dvoudopadové mistrovství světa juniorů, bude to pro nás nevýhoda. Jsme zvyklí hrát na jeden dopad.

Váš tým tvoří čeští, slovenští, rumunští emigranti, nebo jejich potomci. Máte v týmu vůbec čistokrevného Američana?

Nemáme. To je právě ten problém, že v USA tlačí rodiče děti do sportů, kde mohou na škole dostat stipendium. Rodič si myslí, že když dá dítě na tenis, že z něj bude Nadal nebo Federer. Dávají do toho peníze. Když to nevyjde, tak alespoň dítě dostane stipendium. Univerzity jsou v USA dost drahé. Na nohejbal pochopitelně dítě žádné stipendium nedostane, takže není žádný tlak na rodiče, aby děti dávali hrát nohejbal.

2014 msdmkafka 02Zmínil jste též Ambrože Krutyho, velkého sympaťáka. V týmu už ho nemáte, stejně tak, jako dřívější známá jména - Julius Pokopec nebo Alex Skultety. Proč s vámi nedorazili?

Pevně doufám, že příště s námi pojedou. Jula Pokopec netuším, kde je. Je mu už k šedesáti a nic o něm nevím. Ambrož je na svůj věk vynikající a rychlý singlista, letos ale nepřijel. A Alexovi to také nevyšlo.

Od vaší účasti na prostějovském šampionátu v roce 2000 uplynulo čtrnáct let. Pozorujete za tu dobu ve vaší zemi nějaký vývoj nohejbalu? Mám na mysli, zda nohejbal postoupil v hierarchii sportů o něco výše.

Zlepšilo se to v Chicagu, kde to hraje hodně Rumunů. Jenže nemají občanství USA, takže s námi nemohou jezdit reprezentovat. Dalo by se říci, že my máme nadšení.

Chicago, Philadelphia, San Diego... Na české poměry obrovské vzdálenosti mezi jednotlivými městy jsou pro nohejbal v USA asi dost limitujícím faktorem?

Je to velký problém, ani ne tak časový, jako zejména finanční. Protože třeba do Chicaga letenka ze San Diega stojí 400-500 dolarů, když vezmu syna, je to už skoro 1000 dolarů.

Jak tedy dál s nohejbalem v USA?

Jen naše nadšení nestačí. Musíme zkoušet další možnosti. Korejci mají velkou základnu jokgu. Teď jsem mluvil s prezidentem federace jokgu USA , žije u nás v Los Angeles. Na šampionát do Brandýsa přijel jako vedoucí korejské výpravy. Jokgu a nohejbal jsou velmi podobné sporty. Jokgisté v USA mají své turnaje, v USA žije hodně Korejců. Ale netuším, zda mají občanství USA. Protože ty, co znám, ho nemají.

Před pár lety zmínil Alex Skultety, že v San Diegu projevovaly zájem o nohejbal ženy. Podařilo se vám nějaké získat?

Nezdá se mi, že by se to nějak hmatatelně podařilo.

2014 msdmkafka 03Reprezentace USA se pravidelně účastní světových šampionátů. Neuvažovali jste o uspořádání nějaké světové akce ve vaší zemi?

Bylo by to fantastické, Jenže na to jsou třeba sponzoři a ty my nemáme. Ale samozřejmě takové myšlenky delší době v hlavě nosím. Už jsem začal zjišťovat situaci s halami a jednu pěknou jsem našel. Je v ní sedm kurtů vedle sebe a je tam palubovka na sálový volejbal. Je ve městě Temecula, leží na cestě mezi Los Angeles a San Diegem. Reálné je zatím spíše uspořádání nějakého turnaje, jako byl Grass Open v San Diegu, kam bychom pozvali týmy z jiného státu. Jako třeba bylo minule v Montrealu. Jenže to bylo dost drahé. Jak říkám, nadšení je, ale prostředky nejsou.

Je US Futnet Association součástí nějaké střešní federace v USA?

Není. Takový systém tady není.

Co ostatní země severoamerického kontinentu? Poslední roky o sobě dala vědět Kanada, ale teď tam došlo k určitému rozdělení. Víte o tom něco více?

Nic bližšího nevím. Jen snad to, že Joe Lachambre, jejich hlavní hráč, dostal stipendium na školu na fotbal. A bude tím dost zaneprázdněný. Mají tam i dost bývalých sálových fotbalistů. Myslím, že jejich hlavním problémem teď je, že nemají dostatek hráčů. Tak jsem to pochopil.

A co další země kontinentu?

Chtělo by to zajet do Mexika a někoho tam sehnat. Není na to ale čas. V Guadalajaře byl teď Ambrož na návštěvě a zjistil, že tam chodí hrát podobný sport nohejbalu. Musíme zjistit, o co tam jde.

 

 

 

Komentáře   

 
#41 Jeden 2014-12-29 11:43
Stehlík neumí odpovědět, proč se ta úžasná UNIF pravidla nehrají v soutěžích ČNS. Druhý Stehlík, když se dotážete na zápisy z "konferencí", kde se představují noví členové /i nečlenové-viz. Německo na MS/ UNIF, tak vás odkáže na články, týkající se tématiky...
 
 
#42 Jirka 2014-12-29 11:54
Zábavnějšího člověka budeme zde hledat jen velmi těžko.Doufám,že zde budete přispívat i nadále a přeji vám tímto do nového roku p.A.Stehlíku hlavně vydržet,protože by nám bylo tady moc,moc smutno.
 
 
#43 Radek 2014-12-29 13:19
Pane Antoníne, projděte si účastníky mezinárodních akcí futnetu za poslední dva roky a zjistíte, že byly vyjímky. Vyjímky mezi účastníky co neměly řádné členství v den startu.
 
 
#44 Antonín Stehlík 2014-12-29 14:47
To jsou jen výmluvy a výmluvy jestli tu Grenadu chcete zaregistrovat v UNIF a EFTA, postavte se k tomu čelem, nikdo to za vás dělat nebude. Já věděl, že to nakonec takhle dopadne a budete se vymlouvat na všechno možné. Pěkný konec roku a pusťte se do toho! ;-)
 
 
#45 Radek 2014-12-29 15:50
Pane Antoníne, bez vás na hřišti a na postu funkcionáře to nezvládnu. A pak jde ještě o to, aby Američani nedostali strach a nepřestali kvůli vám na ty výlety za sportem jezdit.
 
 
#46 Antonín Stehlík 2014-12-29 16:49
Škoda, těšil jsem se, jak to Kleníkovi ukážete. No, tak tohle téma opustíme a věřím, že si najdete zase jiné, ve kterém to všem nandáte. Nohejbalu-futne tu zdar!!! ;-)
 
 
#47 Martin 2014-12-29 18:00
Pane Stehlík, je vidět, že tu jen odpovídáte na nesmysli a bavíte se tímto způsobem. Ale všimněte si, že už lidi to nebaví. Teda hlavně mě, já podal normální otázku a ještě jste na ní nedokázal odpovědět. Že by nevíte jak na ní odpovědět??, to je asi dost možný. Jinak teď už dodatečně na ní neodpovídejte, měl jste příležitost. Teď vím, že by to byly další výmluvy a celkově okecávání. Mějte se. !
 
 
#48 Antonín Stehlík 2014-12-29 19:32
Martine a jak to mám vědět? Když nevíš, koho se ptát, tak se raději neptej. Jinak je to pláč ne jen na špatném hrobě ale dokonce na špatném hřbitově... čus a ujednoť si v hlavě co vlastně chceš. ;-)
 
 
#49 Antonín Stehlík 2014-12-29 19:40
Možná by Martine neškodilo přečíst si tento článek. Je to lepší, nežli dávat dementní otázky a napadat že na ně nedokáže někdo odpovědět. http://www.nohecmagazin.cz/index.php/svet/852-jet-o-mn-uslyite-vzkazuje-tomiak
 
 
#50 Zdá se, 2014-12-29 20:33
že těžký život mají i hoši v Anglii. Slovák, Polák... naturalizovaní ostrované.A kde ho s těmito pravidly těžký nemají? Kde to umí, kde a jaké hrají soutěže, kde mají slušnou členskou základnu, kde mají nějakou mládež atd. Chápu A.Stehlíka, že "neví", protože tohle jsou otázky na jiné kapacity - obraťte se na prezidenta a sekretářku. Ti ví/možná/,ale nepoví!
 
 
#51 Zbyněk 2014-12-30 17:50
Fandím všem lidem, kteří se snaží šířit nohejbal v zemích, kde je exotickým sportem. Ale ať se na mě nikdo nezlobí, ale hráči z Mali, Tunisu, Irska ale i z USA atd., kteří sotva překopnou síť na MS nepatří.... tečka. Je to nedůstojné a celkovou akci to degraduje a zesměšňuje. Souhlasím se šířením nohejbalu do Světa, ale MS by mělo být za odměnu.
 
 
#52 Ano, 2014-12-30 19:12
se šířením rovněž souhlasím, ale takové hry, kdy nejenom výše zmínění, ale velká většina dalších, budou mít čas zpracovat, nahrát a zakončit = překopnout. Potom i úroveň bude taková, že se aktéři nebudou muset červenat. Chci tím říci... ale co, chytrému napověz, hloupého kopni - a ne přes síť. Zdravím.
 
 
#53 Žďárský Milan ml. 2015-01-05 15:40
Nohejbal se v čechách narodil. Pravděpodobně v čechách i brzy zkončí.
Přestaňte se urážet. Přál bych si, aby můj syn jednou hrál nohejbal.
Nekažte mi iluzy o fajn sportu a lidech co ho hrají nebo hráli. Děkuji
 
 
#54 Luboš 2015-01-06 09:51
Mě by zajímalo, kolik z vás by šlo Amíkům pomoct naučit je shánět lidi a finance. Když jste některý tak chytrý.
 
 
#55 Milan 2015-01-09 00:12
Luboši, pokud "shánět lidi a finance" neumi, jak chteji prispet k rozvoji naseho sportu?

Za sebe jsem rad, ze si nohec sem tam zahrajou, vlastne jsem rad, ze se ucastni i MS, nejsem ale bohuzel presvedcen o tom, ze je spravne, aby, jako radni clenove UNIF, meli stejny hlas jako zastupce ČR.
1) Kolik presne a jak presne sdruzenych nohejbalistu/fu tnetistu zastupuji?
2) Muzu se nekde (kdekoliv) podivat na historii Nohejbalovych/f utnetovych aktivit tohoto sdruzeni?
Nic proti nikomu, ja porad hledam ten "svět", co chce za kazdou cenu jednodopad a snazim se prijit na to, cim je nohejbalu/futne tu prospesna spousta mezinarodnich akci (vcetne akci typu V.Stehlík v USA na bedně), a od ceho jsme naopak nohejbal/futnet uchranili znemoznenim ucasti Košických deti na mladeznickem turnaji.
Asi jsem pomalejsi, omlouvam se, ale ja na to nemuzu prijit.
 
 
#56 Milan 2015-01-09 00:57
Co jsme to za partu lidi, kdyz akceptujeme nespravna rozhodnuti?
Proc, chce-li si s nama kdokoliv odkudkoliv zahrat, proc musi byt cehokoliv clenem (uhradi-li si sve naklady a akceptuje-li sportovni pravidla)? Pro Boha i Allaha, proc?
VytTvorme a vylepsujme sit vsech (kdoz chteji) nohejbalistu,.. . neco s vidinou neustaleho zlepsovani a zlevnovani, nejlepe vsech cinnosti spojenych s nohejbalem. Vytvorme a zlepsujme sit, ktera nas bude spojovat, nas lidi, co mame radi nohejbal, at jsme odkudkoliv a na jakekoliv herni urovni...
 
 
#57 Milan 2015-01-09 01:22
Petře Bubniaku,
prosim Te, kdo presne je svet, co chce jednodopad, jak uvadis ve sve, tusim, rigorozni praci???
Kolik se za tim slovem skryva svetovych nohejbalistu? Alespon priblizne?
Mozna by nebyla spatna mezinarodni anketa, treba prostrednictvim oficialnich webu narodnich asociaci. Co hrac, to hlas:-)
At uz vyhraje ta ktera varianta, budeme mit prehled a muzeme pak lip hledat soutezni system(y). Takovyhle veci bych cekal od komisi a vedeni ČNS. Proste praci vedeni na tom, abychom zadne vedeni nepotrebovali.
Zatimco my jdeme zcela opacne, at uz zaplevelenim radu a predpisu unif povinnostmi, vlastne uz hura akce zalozeni UNIF nam par funkcionaru pridala...
Jak dlouho jeste budeme lhostejni???
 
 
#58 Luboš 2015-01-09 20:36
Škoda že sporty na tom nejsou podle tlučhubů. To by nohejbal na tom nebyl tak špatně Miluju takový tlučhuby, co jenom žvaní a žvaní. Jenom práce za nima není žádná. Že jo Milane.
 
 
#59 Milan 2015-01-09 23:26
Luboši, skoda je hlavne, ze nediskutujes obsah mych sdeleni.
Sleduju nepravidelne ale cas od casu vyvoj Americanu od Prosrejova, 2004, nemylim-li se.
Skoda, ze se nedelaj spravny veci bez ohledu na to, kdo to prinese.
Jinak jmenuj tluchhuby a povez mi o jejich praci