Nejnovější příspěvky v Nohec fóru


  • 05.09. 10:52 Problematika mládeže
    Každý tady má svůj kus pravdy a zřejmě i nějakou vůli s tím něco děla ...
  • 04.09. 23:08 Problematika mládeže
    Ani já se necítím být kompetentní v oblasti mládeže, přesto už několik ...
  • 04.09. 21:56 Problematika mládeže
    Nejsem žádný odborník na mládež a kdo jím vlastně je jen mě zajímá p ...
  • 04.09. 08:13 Problematika mládeže
    1. Komise jsou v rozkladu. 2. Ty co nejsou, si musí ulehčit práci, jinak pla ...
  • 04.09. 07:49 Problematika mládeže
    Ještě pro Adama: Prosím tě, ještě jsi zapomněl na jedno dědictví komuni ...
Karlovarsko a Ústecko stagnují Tisk
Napsal Martin Maršálek  |  Pondělí, 26.07.2010

2010_kpustinadlabem_02(Ústí nad Labem, Karlovy Vary) Dva sousední kraje, Ústecký a Karlovarský, moc nohejbalové radosti neužijí. Tedy myšleno pouze tím regionálním rozměrem místních soutěží. V nejvyšší mužské i dorostenecké ligové soutěži oba kraje své zástupci mají, taktéž i v nižších ligových soutěžích (Karlovarský kraj). Nejvyšší krajská soutěž mužů však už v obou krajích nezavdává důvody k radosti. Alespoň tak to tvrdí přední činovníci těchto krajských nohejbalových svazů.

"U nás v Ústeckém kraji už několik let je krajský přebor mužů dosti stereotypní soutěží s neustálou tendencí dolů," bez falešného pokrytectví přiznává předseda a sekretář KNS Ústí nad Labem KAREL JONÁK. "To v praxi znamená, že krajský přebor táhnou jak hráčsky, tak i funkcionářsky hlavně tři kluby, a to Žatec, Chabařovice a Počerady. Rok od roku ubývá nohejbalových klubů (tím i družstev), které chtějí hrát a hrají krajský přebor mužů. Vinou může být několik důvodů, ale hlavním důvodem je zřejmě povinnost mít mládež. Takto v posledních letech skončily kluby jako Litvínov, Osek a letos i Jirkov, který hraje jen regionální přebor Louny-Chomutov. Neustále se snažíme udržet počet družstev v krajském přeboru na šesti týmech. Letos jsme se dohodli, abychom tuto skutečnost udrželi, tak jsme povolili SKN Žatec, aby přihlásil dvě družstva - "B" a "C". Přitom se asi Žatec "B" pokusí dostat přes kvalifikaci do 2. ligy a pokud se to podaří, tak opět ubude jedno družstvo.

2010_kpustinadlabem_01V kraji je to prostě už zralé na reorganizaci, typu buď přijmout rozhodnutí hrát s družstvy s minimálním počtem 4 hráči (na jedno auto) a tím i zvýšit počet startujících družstev, nebo reorganizací z ČNS přijmout rozhodnutí hrát ve 4 regionech a postupně tyto soutěže rozšiřovat tak, aby v těchto regionech se hrály 4 skupiny 2. ligy. Ty kluby, které to myslí s nohejbalem vážně, tak jim práce s mládeží nedělá problémy a s tímto systémem nebudou mít problém ho hrát. Ostatní týmy bych potom považoval za masovku a možná, že by se to v některých krajích rozplynulo na regionální přebory a pokud by měly některé kluby zájem hrát něco vyššího, tak by se muselo uskutečnit krajské finále o postup do kvalifikace do 2. ligy. Regiony by sestávaly ze 3-4 sousedních krajů. Takto se asi v roce 2012 začne konečně hrát nová soutěž, Žákovská liga."

Jonák tak poodkrývá i něco z republikové svazové kuchyně a dále dovysvětluje. "Zároveň s tímto se připravuje v Komisi mládeže ČNS návrh nového modelu mládežnických soutěží od roku 2012 až zhruba do roku 2018 a dále. Tímto bude záruka, že ligové týmy se budou muset lépe a více zajímat o práci se žáky (2012) a následně i o dorost (povinnost extraligových týmů mít dorost v lize od roku 2015 a prvoligových týmů mít dorost v lize od roku 2018 atd.). Pokud se to povede s minimálním úbytkem ligových týmů mužů, tak bychom měli postupně 4 skupiny 2. ligy, 1 skupinu 1. ligy a 1 skupinu extraligy o 8 týmech - to znamená, že by teoreticky vzato se o žáky staralo postupně až 48-50 klubů, a to se dnes neděje. To také znamená, že se bude muset nejpozději v roce 2015 rozjet i nižší dorostenecká ligová soutěž (2. nebo 1. liga). V těchto nižších ligách dorostu by se také hrálo na 4 hráče jako v Žákovské lize. Asi pouze v extralize dorostu by se hrálo zatím stejným systémem.

Pokud se podíváme do našich krajských mládežnických soutěží, dorost momentálně vůbec nehrajeme, Počerady hrají dorosteneckou ligu a sestávají z hráčů tří klubů (Počerady, Žatec, Chabařovice). Krajský přebor žáků je hrán se šesti družstvy (Chabařovice, Žatec, Děčín, Počerady, Kadaň a Meziboří) a ten funguje dobře. Hrajeme i žákovské jednorázovky v kategorii starších i mladších žáků."

2010_kpkarlovyvary_01Velmi podobné poměry panují i v sousedním krajském přeboru Karlovarského kraje, což potvrzují slova sekretáře KNS Karlovy Vary JIŘÍHO LINHARTA. "Obecně se dá říci, že na Karlovarsku není o oficiální soutěže moc velký zájem a o dlouhodobou krajskou soutěž už vůbec žádný. Stejně jako v předchozích letech pořádá krajský nohejbalový svaz krajský přebor mužů jako dvoustupňovou soutěž. Základní část se hraje ve dvou skupinách (Okresní přebor Karlovarska a Sokolovska a Okresní přebor Chebska) klasickým ligovým způsobem (dvoukolově každý s každým). Do nadstavbové části, která se odehraje jako jednorázový finálový turnaj, postupují dva nejlepší celky z každé skupiny. Z toho, co bylo odehráno do pololetí, se dá soudit, že z okresu Cheb postoupí do nadstavby Skalná "A" a Mariánské Lázně, na Karlovarsku jsou favority loni druholigové celky Vřesová a Liapor Karlovy Vary "B". Kdybych měl tipovat krajského přeborníka, tak jednoznačně Vřesovou, jediný celek, který má ambice hrát kvalifikaci o 2. ligu, pak je Liapor "B". Ostatní týmy ani nemají nárok, Skalná, Mariánky ani Vřesová nemají mládež a nejsou ani registrovanými členy ČNS... Prostě o krajskou soutěž není zájem. Nejčastější argumenty ze strany oddílů jsou povinnost mládeže a vysoké cestovní náklady. Asi to není moc veselé čtení, ale bohužel je to tak. Přitom o nohejbal jako takový tu zájem je nemalý, letos jsme na Karlovarsku pokusně vypsali soutěž pro neregistrované, přihlásilo se nám osm oddílů a další teď litují, že se nepřihlásily, poněvadž soutěž šlape."

 

 

Komentáře a dotazy k produktu  

 
#1 trenér 2010-07-31 11:42
Na tomhle článku mě nejvíc udivuje, co se zase vymýšlí s mládeží. V časopisu magazínu je tabulka, kde je vidět, že počet dorostenců stoupá a naopak klesá počet žáků. V krajích to nefunguje. A tak "chytré" hlavy ze svazu to všechno zase hodí na ligové družstva. Ty platí mnohonásobně vyšší startovné, než týmy z kraje, nemůžou se vyplatit z poviností a teď se pro ně vymýšlí povinnost mít přesně a jen dorost. Už ne žáky nebo ženy. Pak se jim hodí povinnost mít dva rozhodčí, už se taky o tom psalo a co příště. Místo aby se na svazu starali a kontrolovali, aby fungovaly kraje a jejich soutěže, tak se vše hází na ligové družstva. Ty to všechno mají zachránit. Proč se pořád něco náhradního vymýšlí místo toho, aby se vyčistil bordel v krajích???
 
 
#2 Antonín Stehlík 2010-07-31 14:59
Na tomhle příspěvku mně nejvíc udivuje že si z článku každý vybere to co se jemu hodí nebo spíš nehodí. Ale článek není oficiální postoj jakékoliv složky ČNS, je to jen názor autora na danou tématiku.¨Často může být i dost vzdálený realitě nebo ji jen částečně poodkrývat.
 
 
#3 Petr S. 2010-08-03 17:25
Je to hrozně pomýlené. Už několikrát tady byly články a diskuse, jak dál pracovat s mládeží. Ačkoli většina lidí a snad i odborníků se shodla, že je nutné s mládeí pracovat v krajích a věnovat se většímu počtu, na ČNS se pořád pokouší o opak. Pořád tvoří nějaké ligy pro pár hráčů. To je strašná hloupost. Účast v krajské soutěži stojí tak 10tisíc ročně, v lize minimálně 5x tolik, spíš i víc. Na jednoho hráče, ktřerý skutečně u nohejbalu zůstane v dospělosti, je to hodně peněz. Nohejbal je nemá. A sami víte, kolik jich u toho z 10 hráčů zůstane. Souhlasím s Trenérem, že by se měly kontrolovat kraje, tam musí být hlavní základ mládeže. Jinak se to v nich vysype a už to nikdo nedá dohromady.
 
 
#4 Miloslav Šnídl 2010-08-03 22:43
Ono když chcete někoho řádně kontrolovat, tak je potřeba také něco nejdřív dát.
Jinak s tím souhlasím, že největší podporu mládeže by měli dostávat kraje. Samozřejmě ale i finanční.
 
 
#5 Petr S. 2010-08-05 12:54
Nedávno jsem slyšel rozhovor s nějakým páprdou z ministerstva k financování sportu. Prý žádná samostaná kapitola rozpočtu pro sport nebude, sliby před volbama se nesmí brát doslova. Taky ale říkal o tom, že svazy a kluby nefungují správně. Drží si velké areály a nemají na jejich provoz, tak je mají prodat a budou mít peníze. Taky se tam ale mluvuilo o mládeži. A bylo řečeno, že svazy a kluby dávají peníze do mládeže výkonostní a soutěžní, ale vůbec nechtějí financovat tu masovku. Přitom ta dělá základnu.
 
 
#6 Novotný 2010-08-05 21:26
Souhlasím! Ale vezmětě to logicky. V komisi mládeže jsou skoro samí vedoucí týmů z 1. ligy dorostu. Proč má komise mládeže v tomto obsazení navrhovat, aby peníze na mládež nešly do 1. nebo nějaké 2. ligy dorostu, ale do krajů? Vypustí si kapři sami rybník, těžko. Komise se před rokem rozpadla, její vedení zůstalo. Ptal jsem se několka lidí jestli nemají zájem do komise. Měli by, ale ne s takovým vedením a s takovými názory na financování mládeže, kde se pohrdá krajema. Nejenom penězi. Takže to není o tom, že lidi nejsou. Proč se svaz brání, aby komisi mládeže řídil někdo, kdo není spojený s žádným týmem. Ale kdo má zkušenosti s řízením mládeže na úrovni třeba DDMka nebo školního kantora tělocviku? Znova říkám, není to o tom, že to nikdo nechce dělat. Ale dejte jim člověka s důvěrou, který mládež dělá nebo dělal jako profík. Ne vedoucího nějakého týmu z ligy. Už se nad tím konečně zamyslete a místo řečí kolem to udělejte.
 
 
#7 Beneš 2010-08-06 13:15
K jednotlivým názorům asi tolik : Źádná komise mládeže se nerozpadla, z původních myslím 8 členů komise je jich v současné době 5. Jinak k dalšímu názoru "trenéra" - skutečně klesá počet žáků a proto se bude navrhovat povinnost mládeže pouze u žáků, což je pro každého zřejmě logické a nemusím zde dále vysvětlovat důvody. Jinak v jednotlivých členech komise osobně nevidím nijaké "dinosaury" ale lidi, kteří ve svém volnu a zcela zdarma vychovávají nohejbalovou mládež a navíc se snaží ttyto soutěže mládeže nějak organizovat a řídit - nevím co vše je na tom špatného. K dalšímu názoru o finanční podpoře dorostu nic nevím - dorost se podporuje stejně jako žáci, navíc ze své praxe znám mnoho daleko významnějších sportovích odvětví než je nohejbal, kde svaz na podporu svých soutěží mládeže nedává ani korunu. ( také nutno přiznat, že tato odvětví, jdou výkonnostně většinou dolů).
 
 
#8 radek 2010-08-06 20:06
8 lidí v komisi mládeže?? To by vystačilo na dvě další komise. Pak že nejsou lidi. Jenom ty výsledky nějak nejsou vidět co? Taky souhlas s PetrS. Ty soutěže a jejich naplňování musí jít zespoda z krajů. Ne to dělat direktinvě zezhora. Stačilo mi, když vaše komise za rok nedala dohromady novou ligu pro dorosty nebo žáky, teď už nevim, a p. Janeba někdy v březnu zoufale volal, ať se někdo přihlásí. Hele a zkuste ty tělocvikáře, třeba získáte dost kontaktů na školy a zase se někdo chytne.
 
 
#9 Jindra K. 2010-08-09 10:03
Když už tady Jiří zmínil, že říkal nějakým lidem tak asi myslel i mě. Dřív jsem v nohejbalu u mládeže rád dělal. Ted ale opravdu nemám sebemenší chuť a Jiřímu jsem to řekl. Jsou to hlavně tyto záležitosti.
1/ Složení komise je hrozné. Není tam nikdom, kdo by z mládeží měl zkušenosti jako profesionál z tělovýchovy. Je to vlastně skupinka vedoucích ligy dorostu. Místo aby takovou komisi vedl odborník a někdo kdo má autoritu, dělá to z nouze M. Janeba. Který má pět funkcí v Modřicích jednu v Prostějově a tři na svazu v Praze a ještě i hraje ligu. Že to podle toho vypadá je jasný. Tato komise je ze všech posledních komísí mládeže nejslabší. Nedivím se že do ní nikdo nechce a kromě párt veteránu co v ní budou do smrti tam ostatní skočí a zase jdou rychle pryč. Prezident svazu dělá mrtvýho brouka a nic s tím nedělá. Na co čeká - nevím.
 
 
#10 Jindra K. 2010-08-09 10:07
2/ Program komise je taky nesmyslný. Je hodně vidět že tam není nikdo z tělovýchovy kdo má zkušenosti. Jinak by totiž jako první zastavil ty nesmysly s vymýšlením druhé ligy dorostu a ligy žáků. Už jenom výsledek stál za to. Už od hodně trenérů z mládeže jsem slyšel, jak to probíhalo. Že se telefonovalo po republice a přemlouvali mužstva, aby se přihlásili. To není normální. Přece každý kdo někdy dělal v tělovýchově tak ví, že se soutěže musí utvořit zespoda. Podle zájmu mužstev. Ne to dělat za každou cenu aby se vykázala činost. Nebo v mládeži honit medaile. To je kravina. Každý profík vám řekne že mládež, to je trpělivá práce v okrese. V kraji, na škole. Z desítek mladých hráčů se povede jeden dva až tři. Víc ne. Podporu odzhora musí mít soutěže mládeže v krajích a meziškolní soutěže. Všechno ostatní je prodružný. Přestaňte si hrát na nějaké tituly z žáků a dorostu. Nikoho nezajímají ještě u tak maličkého sportu bez olympiády.