Nejnovější příspěvky v Nohec fóru


  • 05.09. 10:52 Problematika mládeže
    Každý tady má svůj kus pravdy a zřejmě i nějakou vůli s tím něco děla ...
  • 04.09. 23:08 Problematika mládeže
    Ani já se necítím být kompetentní v oblasti mládeže, přesto už několik ...
  • 04.09. 21:56 Problematika mládeže
    Nejsem žádný odborník na mládež a kdo jím vlastně je jen mě zajímá p ...
  • 04.09. 08:13 Problematika mládeže
    1. Komise jsou v rozkladu. 2. Ty co nejsou, si musí ulehčit práci, jinak pla ...
  • 04.09. 07:49 Problematika mládeže
    Ještě pro Adama: Prosím tě, ještě jsi zapomněl na jedno dědictví komuni ...
Najde mládež cestu z krize? Tisk
Napsal Richard Beneš  |  Pátek, 28.05.2010

2010_benes_01V poslední době se stala terčem kritiky práce Komise mládeže. I když jsem členem příslušné komise, výtky plně chápu. Na druhé straně je nutné si uvědomit, že zdaleka ne za vše nese Komise mládeže vinu. Nechuť pracovat s mládeží je především na straně klubů a pokud se do soutěží nehlásí mládežnická družstva, nepomohou zde ze strany komise žádná opatření.

Již před několika lety jsme chtěli rozjet žákovskou ligu -  výsledkem porady vedoucích žákovských družstev někdy v roce 2003 nebo 2004 byla skutečnost, že zájem o tuto soutěž projevili tři nebo čtyři vedoucí oddílů. V letošním roce na základě dlouhého diskutování byla z iniciativy Komise mládeže vyhlášena žákovská liga družstev, do níž se v prvém termínu přihlásilo šest družstev z celé ČR (?!) a nakonec přibyly další dva celky. Přitom systém zápasů byl znám a systém soutěže se měl určit dle počtu a vzdáleností jednotlivých celků. Vše zbytečné, není zájem.

Jednotlivé oddíly pořádají zejména pro kategorii žáků celou řadu turnajů, což dříve nebývalo. ČNS organizuje každoročně pravidelnou dlouhodobou bodovanou soutěž "Pohár ČNS žáků a dorostenců". Právě zde jsem předpokládal, že budou mít jednotliví pořadatelé starost se zvládnutím  velkého počtu družstev v halách, kde jsou většinou dva kurty. Opak je pravdou. Na posledním bodovaném turnaji v Novém Veselí bylo celkem deset žákovských dvojic (včetně Revúce)  a patnáct dorosteneckých  trojic (včetně Revúce), přičemž ligové dorostenecké oddíly měly většinou dvojnásobné zastoupení svých sestav. Může mi někdo z kritiků Komise mládeže vysvětlit důvody neúčasti malého počtu družstev? Já odpověď znám - je to nechuť oddílů jet se žáky nebo dorostenci na turnaj. Většinou chybí trenér mládeže a v oddílech se tomu věnují spíše nahodile různí hráči. Zde opravdu Komise mládeže pomoci nemůže. 

V posledním období se hodně mluví o plnění povinnosti mládeže dle ustanovení SŘ bodu 3.1.5 , písmena f.  Osobně (nikoliv jako člen Komise mládeže) jsem přesvědčen o tom, že celý tento článek je schválený špatně. Podle mého názoru by se do plnění povinnosti mládeže neměli počítat ženy a dorostenci. Ženy jsou zcela odlišná kategorie, podle jiných zásad, včetně svých soutěží. Dorostence bych nepočítal z toho důvodu, že pokud oddíl vychovává žáky, přejdou tito zcela logicky většinou do kategorie dorostu nebo přímo do kategorie mužů. Je to nesmyslné dublování a navíc podle mých zkušeností se stalo a stává, že oddíl získá náborem tři žáky ve věku devět až deset roků, kteří o nohejbal mají zájem. S nimi se pak zúčastňuje soutěží a turnajů  prakticky po dobu, po kterou splňují dorostenecká kritéria. Stále přitom plní povinnost mládeže, přičemž  devět roků nemusí vychovat ani jednoho žáka -pokračovatele mládežnické kategorie.

2010_benes_02Mohu Vás všechny ubezpečit, že Komise mládeže je i přes odchody kvalitních mládežnických trenérů z této komise  stále na světě a snaží se připravovat nové projekty práce s mládeží. I přes skutečnost, že neznám praktickou činnost dalších komisí ČNS, jsem toho názoru, že Komise mládeže patří k těm nejpracovitějším v celé struktuře ČNS. Fakt, že se nepodařilo více nastartovat výchovu nohejbalové mládeže jsem se snažil částečně vysvětlit. Vina je samozřejmě na Komisi mládeže, ale zároveň na všech ostatních subjektech, které do výchovy mladých hráčů právem počítám  (samotné oddíly, ČNS, konkurence jiných sportů, rodiny hochů  aj.). Momentálně připravuje Komise mládeže velký projekt dalšího směrování plnění povinnosti mládeže. Očekávám od něj výrazný posun. Současně si myslím, že  tento projekt narazí na nechuť oddílů, a to včetně trenérů mládeže, vzhledem k jeho náročnosti na čas a finanční prostředky. Je otázkou, jak k tomuto tématu přistoupí ČNS.  Já osobně tomuto projektu,  i přes jisté nedostatky, které v sobě nese každý dobrý nápad, věřím a budu jej podporovat.

Závěrem chci podotknout, že toto je můj osobní pohled z hlediska člena Komise mládeže, nikoliv stanovisko Komise mládeže jako celku.

Komentáře a dotazy k produktu  

 
#1 Chynoranský,Aš 2010-05-29 10:16
K tématu :
- povinnost mít mládež bych nechal u žáků a dorostu,u žen mi ti opravdu nepřipadá vhodné
-zájem o MR družstev žáků : tady je to jednoznačně dáno tím kdo má v kraji silnou a slabou mládež,silné kraje nemají zájem o účast,stačí jim krajské přebory a účast na MR
- moje zkušenost,kdy jsem se několik let snažil přiřadit náš Karlovarský kraj k sousedním krajům - absolutní nezájem -
konkétně v Ústeckém kraji /p.Jonák/ a v Plzeňském kraji - oni mají svojí soutěž,nejsou ochotni jezdit k nám na turnaje,dokonce nejsou ochotni přiřadit naše družstva pouze na turnaje jejich krajů ???? - to je podpora nohejbalu od člena komise mládeže
- pokud se připravuje nová koncepce plnění povinnosti mít mládež,prosím o emailovou diskusi všech vedoucích a trenérů mládeže před konečným rozhodnutím,
myslím,že by byla i dobrá diskuse o ostatních problémech mládeže
 
 
#2 Michal Hostinský 2010-05-30 22:29
Problém dle mého rozhodně není v komisi mládeže, ale v přístupu naprosté většiny oddílů. Momentálně je bohužel situace taková, že oddílům se i přes hrozící sankce mládež z finančního hlediska nevyplatí. Stačí si spočítat náklady na halové prostory, vybavení, cestování atd. Nemyslím si, že by některý klub s mládeží aktivně pracoval jen z důvodu těchto sankcí. My jsme s žáky začali pracovat před pěti lety, když nám to bylo nařízeno jako podmínka pro vstup do krajského přeboru. Tehdy to pro nás byla jako pro nováčky velmi šibeniční věc, ale mysleli jsme si, že je to nutnost a podřídili jsme se, jinak bychom asi mládež také neměli. Momentálně máme po pěti letech kategorii dorostu, st. žáků a vychováváme i další mladší kluky. Na našem příkladu je určitě vidět, že to jde, jen je nutná nějaká snaha a propagace. Práce s mládeží mě osobně baví a stíhám ji dělat i při vysoké škole. Proto mě irituje stav mládeže v našem kraji. Souhlasím s návrhem pana Beneše.
Michal Hostinský TJ Peklo
 
 
#3 Radoměřský 2010-05-31 07:10
Mládeži asi také moc neprospívá, že se nedohrávají zápasy. Myslím, že i na krajské úrovni by se mohlo za rozhodnutého stavu ještě hrát. Relativně nedávno to tak ještě bylo a znám spoustu současných ligových hráčů, kteří takto začínali. Přechod z mládežnické kategorie bývá někdy dost obtížný a toto byl určitý kompromis, který byl pro mne nepochopitelně zrušen.
 
 
#4 trenér mládeže 2010-05-31 08:43
Oceňuji snahu Ríši Beneše se pro mládež obětovat. Trošku bych ale chtěl poopravit to stále plakání nad neuskutečněnu žákovskou ligou a další ligou dorostu. Nezlobte se, ale to bylo hodně nepřipravené. Vždyť o tom, že to vnzikne, se už psalo v rozpisu na rok 2009. A ten vyšel někdy v únoru 2009. A teprve když se měl vydat po roce rozpis na rok 2010, tak se M.Janeba vzpamatoval a volal po oddílech aby se zúčastnili. Nikdo jim ale neřekl přesně jak to bude vypadat a hlavně, kolik to oddíly bude stát a co zaplatí svaz. Takže se nezlobte, ale za 12 měsíců to mít na vodě, to je strašný amatérismus. Co se pamatuju, tak přžed pár roky K.Jonák připravil pohárovou soutěž pro žáky a za 2 měsíce byla perfektně připravená. Kde se hraje, kdo jí hraje, kolik platí a kolik mu dá svaz. Kdyžtak mu zavolejte. On by vám jistě rád pomohl to manažérsky připravit tak, aby se to rychle rozjelo.
 
 
#5 Mednik 2010-05-31 10:01
S ubývající mládeží a fincemi mě přijde jako nesmysl zakládat nové soutěže.Spíš bych se ze začátku soustředil,aby mládež začala pořádně fungovat v krajích,kde náklady na cestování nejsou tak velké.Pak můžou vznikat různé ligy.
Za dva roky bude problém v dorostenecké lize zachovat 8 týmů.
 
 
#6 trenér mládeže 2010-05-31 10:57
Jo, s tím souhlasím taky. Hodněkrát se to tady obevilo. Místo aby se pořádně ohlídali soutěže v krajích, vymýšlí se nové ligy v době, kdy je míň a míň peněz. Celá vize úseku mládeže na svazu je špatně. Přece u mládeže je potřeba se věnovat hlavně tomu, aby jí bylo co nejvíc. Co je mi platný mít v kraji pět medailistů z ligy, když pak v 15 až 18 letech to čtyři z nich zabalí. Potřebuju jich mít padesát a z nich mi deset zbyde, co to pak budou hrát v chlapech další 30 roků. To se v celý republice nenajde jeden člověk, která nebude mít dalších 5 funkcí na svazu a klubu a bude se moct věnovat mládeži jako šéf komise mládeže naplno? Kdyby to byl kantor tělovikář nebo někdo z oboru kde se dělá s mládeží, tak super.
 
 
#7 Beneš 2010-05-31 12:34
"Trenére" rádi tě mezi sebou uvidíme v komisi mládeže a především Tvůj praktický přínos do práce s mládeží. Ale myslím si, že toto zrovna nehrozí
 
 
#8 trenér mládeže 2010-05-31 16:12
Děkuji ale v současné sestavcě co tam zbyla opravdu díky. Moje nátura je podobná tomu co tady už psal M.Šnídl z Prahy. Komise by měla sloužit mládeži všech stupňů. Nejenom pro ligovou. Protože jenom podporou lig jí poak bude čím dál tím míň. Každý rok děláme u nás trunaje pro ZŠ v 6 sportech, další turnaj v nohejbalu pro DDM a pro amatéry. Spolupracujeme s NIDM, krajem, ASPV. Pro vás budeme jen nuly. Až vás začne konečně zajímat mládež v krajích a budete se chtít se jí skutečně vážně věnovat, dejte vědět.
 
 
#9 Antonín Stehlík 2010-05-31 17:17
Tak já už tedy opět nevím... takže komise mládeže by měla kontrolovat práci mládeže v kraji. Není na krajích náhodou obdobná funkce? Neměl by se o činnost mládeže v kraji starat člověk do funkce zvolený? Neměly by se hlavně kraje a pak i oddíly starat o to aby z pěti medailistů toho čtyři nenechali? A nebo jak výše psáno, aby měli v kraji 50 mladých co pak budou třeba všichni hrát dalších 30 roků? Neměl by náhodou úkolem celostátní komise mládežě právě vymýšlet akce a ligy a neměly by tyto komise být zasypány přihláškami oddílů a krajů? Celá vize úseku mládeže je právě velmi dobře! Vy musíte vychovávat mladé, vy je musíte držet u nohejbalu, vy byste si měli hlídat aby se na krajích všechno odehrávalo tak jak má! Neházejte svoji odpovědnost na někoho nahoře. Vám by neměl nikdo přikazovat že mládež máte mít a pokutovat vás! Myslím že to máte jako většina kritizujících trochu převrácené... :-))
 
 
#10 Michal Hostinský 2010-05-31 19:12
Kritika komise je zcela zbytečná, neboť málokdo asi dělá pro mládež tolik jako lidé v ní zainteresovaní. Nevím jak vypadá návrh na nové mládežnické projekty, proto se předem omlouvám, pokud je již něco podobného vymyšleno. Osobně vidím v problém, že ve slabších krajích je kvantita turnajů na úkor kvality. Výsledek je takový, že se celky účastní jen částečně a chybí i pořadatelská úroveň (žádné i sebemenší ceny, jakýkoliv rozhodčí, atd). To špatně působí na aktivní celky, hráče, rodiče při zvažování dát dítě na nohejbal atd. Myslím, že by bylo rozumné počet utkání v krajích omezit třeba ze sedmi na čtyři s povinností 100% účasti. Zbylé termíny by bylo možné použít na tři oblastní turnaje např. Východní Čechy atd. Raději pojedu 3x o 50 km dál a budu vědět, že si kluci kvalitně zahrají, než abych jel 7x někam kde nevím jestli budu mít v dané kategorii nějakého soupeře. Liga je dle mého náročnější na peníze, čas i hráčskou základnu. Popisuji situaci jen v našem kraji (HK) kterou znám.