Nohec rozcestník

Nohec magazín

Nejnovější příspěvky v Nohec fóru


  • 17.08. 12:08 Turnaj trojic Výrovice(Pablo)
    26.ročník nohejbalového turnaje trojic o putovní pohár, startovné 150 Kč ...
Názory na testované soutěžní a pravidlové změny Tisk
Napsal Martin Maršálek  |  Úterý, 28.07.2020

2020 cpzmeny 1Sezóna letních prázdninových jednorázových turnajů je v plném proudu a na dlouhodobé soutěže si zatím nikdo moc nevzpomene. Není ale na škodu se ohlédnout a pohovořit s aktéry letošní novinky – Českého poháru mužů, tedy soutěže, která je na nohejbalové poměry hrána revolučním systémem. Je jakousi  laboratoří, kde se testují některé změny soutěžní či pravidlové. Zatím má soutěž za sebou základní část. A jak se herní novinky líbí samotným hráčům?

Český pohár se hraje formou kombinace dlouhodobé a jednorázové soutěže. Na jednom místě se utkávají čtyři družstva. Jak změnu hodnotíš?

Ondřej Pachman (Čakovice): Pozitivně. Tím, že se hrají v jednom dni dvě utkání, se ušetří termíny. A to nemluvím o nějakém společenském efektu. Mně se to líbí.

Miloslav Štolka (Zruč-Senec): Vnímám to pozitivně. Nepřihlásili jsme běžnou soutěž a máme možnost si zahrát něco jiného, ačkoli to není svazová soutěž. Můžeme zapojit mladé hráče, které potřebujeme vytáhnout nahoru. A je vůbec dobře zkusit nějaký jiný systém. Je to systém, který dává hráčům více volna. Já s se dvěma dětmi to samozřejmě vítám. Mladí kluci, těm by to asi bylo jedno. Je ale dobré, že se během jednoho dne sehraje víc než jedno utkání.

Michal Kolenský (Čelákovice): Jeden týden turnaj a druhý volno, to není špatný nápad. Ocení to asi dost lidí.

Jaroslav Kovařík (Žatec): Nám se to líbí. Sejde se víc hráčů pohromadě, pobavíme se spolu. Spíše je to bližší atmosféře turnaje než ligovému utkání.

David Šimáně (Plazy): Systém soutěže mi přijde jako zajímavý koncept. Máme méně cestování a vždy to byl fajn strávený den. Kdyby ale byla normální sezóna, raději bych hrál tu. Víc mi vyhovuje hrát každý víkend.

Zdeněk Kalous (Čakovice): Abych pravdu řekl, nevím, zda to je výhoda. Jsem mladý, nemám rodinu, nic mě netlačí. Pro kluky, kteří mají víc práce a rodinu, je to lepší systém.

Pavel Stehlík (Zruč-Senec): Na jednu stranu se mi líbí, že je volný každý druhý víkend. To se asi líbí spoustě hráčům. Když ale hrají čtyři týmy souběžně na dvou hřištích, je to náročné pro pořadatele. U nás to byl problém, protože nemáme dvě oddělená hřiště.

Nikolas Truc (Šacung): Za sebe hodnotím pozitivně, že každý druhý víkend je volný. Naopak hrát v jeden den dvě utkání je náročné.

Petr Vít (Žatec): Z časových důvodů je to výborné. Pozitivní  je i fakt, že se hrají dvě utkání za den. A to je tak celé.

Radim Jeník (Plazy): Je to určitě lepší. Mám raději turnaje než ligová utkání. Potká se víc různých týmů. Je to zajímavější i pro diváka.

Radek Šafr (Čelákovice): Určitě mi to vyhovuje. Dvojzápas v jeden den a pak za týden volno, to je super.

Jakub Chadim (Čakovice): Nevím, zda je to horší či lepší. Ale baví mě to víc. Je to více podobné turnaji. A soutěž se nemusí roztahávat na tolik týdnů.

Michal Vale (Šacung): Já byl zvyklý na to, že se předem připravím na jeden tým. Teď nevím, na koho narazíme ve druhém kole turnaje. A přitom ten druhý tým je lepší než první. Neříkám, že to je neprofesionální, ale v tom je to oproti normální soutěži těžší.

Marek Vedral (Start): Tohle je hodně dobře a mohlo by to tak být i do budoucna. Víc týmů se sjede do jednoho areálu, přijde mi to pro hráče i diváky zajímavější.

Tomáš Zelba (Plazy): Určitě je dobré, když si v jednom dni můžeme zahrát více utkání s různými soupeři. Není to o tom, že odjedeme třeba do Prostějova a tam odehrajeme jen jedno utkání.

Martin Flekač (Čelákovice): Z pohledu diváka je dobře, když na jedno místě vidí víc týmů. I mně osobně se nový systém líbí. Hráčům bude také vyhovovat, že si v jednom dni zahrají více a pak mají víc volna. Stejně když člověk jede k soupeři a po odehrání zpět, už má celý den narušený.

2020 cpzmeny 2Co říkáš na odlišnou skladbu utkání, včetně zkrácení z 10 na 7 dílčích zápasů?

Pachman (Čakovice): Díky tomu, že se hrají dvě utkání za den, si zahraji víc, než v lize.

Štolka (Zruč-Senec): Mám zažitý stávající systém, jsem trošku konzerva. Určitě ale pozitivně hodnotím zkrácení doby utkání. To umožňuje odehrát dvě střetnutí za den.

Kolenský (Čelákovice): Když narazí silný tým na slabý a drtí ho, tak je utkání strašně rychlé. Jinak ale ligové duely trvají dlouho. Spíš změnu vidím ku prospěchu a do budoucna by se mohla prosadit.

Kovařík (Žatec): Má to rychlejší průběh. Jako nějakou velkou změnu to ale nevnímám.

Šimáně (Plazy): Normální, delší utkání mi vyhovuje víc. Nám v Plazích by sedělo hrát v utkání víc dvojic.

Z. Kalous (Čakovice): Není to úplně špatné. Myslím si ale, že pro týmy, jako jsme my, to je horší v tom, že si všichni nezahrají všechno. Pro mě je lepší normální soutěž.

Stehlík (Zruč-Senec): Zkrácení na sedm zápasů mi nevadí. Spíše mi vadí samotná skladba - že se hraje hodně trojek a málo dvojek. Ale chápu, že je to postavené tak, aby si zahráli všichni.

Truc (Šacung): Škoda, že není další dvojice. Za mě bych začínal dvojicemi. Ale chápu, že takto si zahraje víc lidí.

P. Vít (Žatec): Že se hraje na sedm zápasů mi nevadí, to je docela dobré. Utkání má spád.

Jeník (Plazy): V turnajovém systému je to úplně v pohodě. Horší to může být teď v play-off, kde se spolu střetnou jen dva týmy.

Šafr (Čelákovice): To je změna, která je asi ze všech změn nejlepší. Kratší herní čas utkání, po tom se už dlouho volalo. Myslím, že toto je směr, kterým by se nohejbal měl ubírat.

J. Chadim (Čakovice): Je to rychlejší, odsýpá to a zahraje si víc kluků.

Vale (Šacung): To si myslím, že špatné není a naopak to může být přínosem do budoucna. Utkání není tak dlouhé, všichni musí odvést maximum. Hodnotím pozitivně.

Vedral (Start): Přidal bych do utkání více dvojek. Líbí se mi, jak to mají Rumuni, kteří mají dvě trojky, dvě dvojky a dva singly. Trojek je hodně.

Zelba (Plazy): Je to něco jiného, nová zkušenost. Chybí mi tam víc dvojek, protože konkrétně mě baví víc dvojky než trojky.

Flekač (Čelákovice): To je takové zvláštní. Když to bude 4:0, tak je to strašně rychlé. Ale pro diváky to je atraktivnější a hrajeme to kvůli divákům. Utkání působí rychleji a svižněji.

2020 cpzmeny 3K tomu jeden hráč nemůže nastoupit do více jak dvou druhů hry...

Pachman (Čakovice): Tím je zajištěna týmovost. Zůstává potřeba mít vyrovnané hráče, kteří umí všechno. Líbí se mi to.

Štolka (Zruč-Senec): To si myslím, že je v pořádku. Nestojí to pak na jednom hráči, jsme kolektivní sport.

Kolenský (Čelákovice): Sice mě to trošku mrzí, že nemůžu hrát tři disciplíny, ale zase je to spravedlivější. Nohejbal je kolektivní sport a hráči se musí vystřídat. Za mě souhlas.

Kovařík (Žatec): Zrovna pro náš tým to výhoda není.

Šimáně (Plazy): Jsem zvyklý normálně hrát tři disciplíny, takže z mého pohledu nevýhoda. Takto více rozhoduje vyrovnanost mančaftu.

Z. Kalous (Čakovice): Je to oslabení pro týmy, které mají jednoho či dva rozdílové hráče. Naopak pro vyrovnanější celky je to výhoda.

Stehlík (Zruč-Senec): Nelíbí se mi to. My máme hráčů málo a normálně mě baví, že si můžu zahrát všechny tři disciplíny. A musím všechno vyhrát...

Truc (Šacung): Hodnotím pozitivně. Kvalitní hráč neovlivní celé utkání, ale může si vybrat, do jakých dvou disciplín nastoupí.

P. Vít (Žatec): To mi přijde špatné. Pro mančafty, které mají třeba jen dva kvalitní hráče, je to nevýhoda. Ale zase je dobré, že si zahraje celý tým.

Jeník (Plazy): Dobrá změna, ukazuje se vyrovnanost týmu. Je to lepší, než když celý tým výsledkově táhne jeden nebo dva hráči.

Šafr (Čelákovice): S tím také souhlasím. My se s tím zpočátku prali a nevěděli, zda Kolenského stavět do singlu nebo dvojky. Nakonec se to osvědčilo. Navíc je v tom obsažena i určitá strategie týmu.

J. Chadim (Čakovice): Pro někoho to může být nevýhoda, pro jiného výhoda. Ale zase jsem rád, že si zahrají i ostatní kluci a prostřídá se to.

Vale (Šacung): Hodnotím pozitivně. Trenér může z týmu do hry zapojit více hráčů. A jeden hráč neovlivní všechno.

Vedral (Start): Je to takové zvláštní. Jeden hráč všechno vyhraje, což je i můj případ, a stejně to na výhru v utkání nestačí.

Zelba (Plazy): To považuji za nejzajímavější novinku. Jestli je to ku prospěchu či ne, vidím padesát na padesát.

Flekač (Čelákovice): Je to dobrý nápad. Jeden hráč nemůže hrát všechny zápasy a zásadním způsobem ovlivnit výsledek.

2020 cpzmeny 4Mezi pravidlové změny patří omezení počtu oddechových časů na pouze jeden za dílčí zápas. Je to dobrá změna?

Pachman (Čakovice): Kvituji zrychlení hry. Tolik time-outů není potřeba. Když je kvalitní trenér, stojí za hráči a udílí pokyny během hry. Jsou i trenéři, kteří nejsou schopni za deset vteřin dojít k hráčům.

Štolka (Zruč-Senec): Nehraje to roli, stejně si všechno řekneme na hřišti a pokyny mohou přijít kdykoli z lavičky. Ničemu to nevadí.

Kolenský (Čelákovice): To mi vyhovuje, protože hra není tolik přerušována. Člověk musí přemýšlet, kdy time-out dát.

Kovařík (Žatec): Hodnotím pozitivně, hra má větší spád. Stejně se většinou během hry většina pokynů provádí z lavičky.

Šimáně (Plazy): Víc se mi líbí, když si time-out můžeme vybrat v každém setu.

Z. Kalous (Čakovice): Skoro jsem to nepostřehl. Ale cítím, že je to takové rychlejší.

Stehlík (Zruč-Senec): To je určitě dobrá věc. Oddechových časů v lize je zbytečně moc. Takto se hra urychlí.

Truc (Šacung): Za mě to dobře není, protože když se hráč vyšťaví, není možnost to zastavit. Stejně tak reagovat na rozdílný průběh jednotlivých setů. Dva time-outy by byly ideální.

P. Vít (Žatec): Vnímám to pozitivně, urychlí se hra. Taktika se dá řešit i mezi výměnami. Vůbec mi to nevadí.

Jeník (Plazy): Za mě to není žádný problém.

Šafr (Čelákovice): Souvisí to se zkrácením celého utkání a jeho spádem. Takže za mě ano.

J. Chadim (Čakovice): Jeden time-out za celý zápas je málo. V zápase je tolik situací, kdy je potřeba. Mít jenom jedinou příležitost se mi zdá nedostatečné.

Vale (Šacung): Nevím, jestli je to dobře. Protože každý set se nějak vyvíjí a trenér si musí time-out šetřit. Nemyslím, že by time-out navíc byl takovým zdržením hry.

Vedral (Start): Super. Už jsme to s Michalem Douckem navrhovali na některé z předchozích valných hromad. Nepřerušuje se tolik, jede to.

Zelba (Plazy): Pro mě, který je už po prvním setu udýchaný, to dobře není. Ponechal bych co set, to oddechový čas.

Flekač (Čelákovice): Náš oddíl už dříve navrhoval nějaké optimalizace ligových utkání, která jsou pro diváky dlouhá a nemají spád. Až šedesát time-outů za utkání je moc, představuje to přes 45 minut času přerušení. Myslím si, že by se mělo optimalizovat ještě dále.

2020 cpzmeny 6Taktéž je snížen počet střídání hráčů, a to na dvě v dílčím zápase...

Pachman (Čakovice): Změnou se vkládá do zápasu více taktiky, více přemýšlení pro trenéra. Nevadí mi to.

Štolka (Zruč-Senec): Nemám s tím problém.

Kolenský (Čelákovice): Stejně jako v případě změny u time-outů jde o rychlejší spád hry. Jsou to dobré změny.

Kovařík (Žatec): Mám stejný názor jako u oddechových časů.

Šimáně (Plazy): Normální ligový model mi vyhovuje víc.

Z. Kalous (Čakovice): Ničemu to nevadí, ale více střídání v každém setu špatné nebylo.

Stehlík (Zruč-Senec): Tuto změnu jsem ani nezaznamenal. Ale myslím, že už tak je utkání dlouhé a takové zrychlení určitě vítám.

Truc (Šacung): Zdá se mi to vyhovující.

P. Vít (Žatec): Ani jsem to doteď nezaregistroval. Asi to ničemu nevadí.

Jeník (Plazy): Nevidím žádný problém.

Šafr (Čelákovice): Nemůžu s tím než souhlasit, je to stejné jako u time-outů.

J. Chadim (Čakovice): To se mi líbí, hra je rychlejší a dynamičtější.

Vale (Šacung): S tím problém nemám.

Vedral (Start): My hrajeme v šesti, takže jsem změnu ani nepostřehl. Ale nevadí mi to.

Zelba (Plazy): Nedokážu to posoudit.

Flekač (Čelákovice): Stejně jako u time-outů. Chceme hru zrychlit a jsem rád, že takové změny zkoušíme.

2020 cpzmeny 5A co říkáš na možnost vystřídat hráče ve hře jednotlivců?

Pachman (Čakovice): Proč ne. Není to sice tak jednoznačné, ale nemám větší důvody, proč to nepodpořit.

Štolka (Zruč-Senec): To je podle mě blbost. Pokud hráč nastoupí do singla, měl by to dohrát.

Kolenský (Čelákovice): I to považuji za dobrou změnu. Když se někomu nedaří, dá se ještě nepříznivý průběh otočit.

Kovařík (Žatec): Moc tomu nejsem nakloněn. Když někdo do singla nastoupí, měl by odehrát celý zápas.

Šimáně (Plazy): To mi přijde zajímavé a aplikoval bych to i do ligových soutěží. Je možnost něco udělat s nepříznivým průběhem hry.

Z. Kalous (Čakovice): Přijde mi to zbytečné. Málokdo má dva dobré singlisty. Klidně bych se obešel bez střídání.

Stehlík (Zruč-Senec): Přijde mi to hloupé. Protože stejně nikdo si nebude chtít vyplýtvat dalšího kvalitního hráče na singla, aby pak nemohl hrát další disciplínu. Spíše je to takové zpestření.

Truc (Šacung): Je to super nápad. Protože se dá reagovat na vývoj zápasu.

P. Vít (Žatec): Jsem přesvědčen, že je to nesmysl. Pro hráče je to složitější, protože se musí během zápasu popasovat se dvěma hráči. Je to nefér vůči tomu hráči, který zrovna vede.

Jeník (Plazy): Vzhledem k podobě letošní sezóny je to zajímavá změna k vyzkoušení. Líbí se mi to, dá se taktizovat a něco se zápasem dělat.

Šafr (Čelákovice): Proč ne, ale přijde mi to humorné. Klidně bych se bez toho obešel.

J. Chadim (Čakovice): To je zajímavá věc.

Vale (Šacung): Je to hodně neobvyklé. A spíše to nepovažuji za dobré.

Vedral (Start): Nelíbí se mi to. Je to jakoby se vystřídala celá dvojka nebo trojka.

Zelba (Plazy): Asi bych to nechal normálně bez střídání.

Flekač (Čelákovice): My jsme to zatím nevyužili. Je to určitě dobré pro méně fyzicky disponované hráče. Z hlediska optimalizace času utkání to dobré není.

Zajímavé názory... Představují ale jen jednu část spektra náhledu na testovaný hrací systém. Ten neméně důležitý bude od médií, sponzorů. A také od diváků a zejména od těch potenciálních, kteří sem tam zabloudí i na nohejbal. Nohejbalové soutěže, chtějí-li se těšit diváckému zájmu i v budoucnu, nevystačí s klesající diváckou obcí z řad samotných hráčů nohejbalistů, ale musí oslovit i nové, další. Stejné je to u hráčů, zejména těch potenciálních. Doba, kdy se shora nařídilo a hráč od trenéra či  vedoucího družstva slyšel jen "musíš, musíš, musíš...," je minulostí. Jen občasné oprašování desítky let starého modelu výrazně nové tváře ani nové sponzory nepřiláká.

 

Komentáře   

 
#41 Jiří Matyášek3 2020-08-28 11:40
Ahoj Tondo.
Většinou není potřeba si na sebe vztahovat nějakou kritiku na funkcionáře. Nejsou většinou cíleny na Tebe, to taky víš.
Ono ani většina čtenářů nezná obsazení komisí ČNS – možná znají předsedu KTR pana Maršálka, ale už ne zbylé dva členy, nebo neznají členy Dozorčí rady, možná jen předsedu Pilbauera. Ale všichni znají jméno prezidenta Kleníka a předsedy STK Kleníka a spíš se zlobí na jeho mizivou komunikaci s orgány ČNS (komisemi a DR) a hlavně s většinou klubů ČNS. A to je jeden z těch pracovitějších ve VV. Proč tam sedí i ostatní členové VV, ví jen bůh (mimo KM). Asi jen proto, že tady není místo nich nikdo jiný k náhradě. To jsme to za 12 let v nohejbalu dopracovali… personálně. Nikdo nechce nic dělat nebo nikdo nechce nic dělat pro prezidenta?
Nicméně sám z toho cestu neznám; snad jen konečně omladit vedení nohejbalu+ DR… dřív nebo později to snad nastane. Do té doby asi není potřeba si kritiku anonymů brát moc osobně nebo emotivně reagovat. Hezký den. JM
 
 
#42 Antonín Stehlík 2020-08-28 14:34
Jirko ahoj,
Nevztahoval jsem to na sebe, moje práce tak důležitá není. Možná jsem to špatně napsal, ale tím jsem chtěl naznačit, že kdokoliv (kdo má jméno) si může vybrat nějakou komisi a v ní být aktivní. A pokud se mu podaří dokázat, že komise může jeho přítomností pracovat lépe má potom právo někoho nebo všechny kritizovat. Přesto si nemyslím, že je to jen vina vedení svazu. Jaká je základna, takové je potom vedení. Každý dům se staví od základů. Kritizovat je jednodušší než něco pro věc dělat. Spousta kritiků vůbec neví, co to obnáší. A rčení "mělo by se..." nebo "proč někdo..." se zde na diskusi objevuje velmi často. Ještě jsem snad zde nečetl. "udělal jsem to a to a nelíbí se mi, že třeba ta a ta komise nebo VV na to nebraly zřetel..." Takovou kritiku bych bral všema deseti. :-)
 
 
#43 Jiří Matyášek4 2020-08-28 15:13
JJ. Souhlas.
Mě zase třeba velmi mrzí přístup prezidenta Kleníka a hospodáře Pabiána k návrhům DR ČNS, které jsem přednesl na poslední Radě ČNS - z hospodářského a kontrolního hlediska úplné základy zlepšení vnitřní práce u výkonných funkcionářů: zavést Podpisový řád s limitací podpisu min. 2 osob u objednávek nad 20 tis. Kč, povinné poptávkové řízení u objednávek nad 50 tis. Kč, přebírání práce a popisy členů VV na dohodách DPP a DPČ u dohodářů, vyřešit cestovní náhrady mimo adresy v registru...
Tedy nic složitého a pracného, ale vše odmítnuto nejvyšším hospodářským vedením... škoda práce DR, škoda podrobných zápisů z DR. Pokud to podobně funguje i v komisích ČNS, že návrhy jsou odmítány, nedivím se, že v nich nikdo nechce moc dělat. Ani mě to už nebaví, je to marné. Snad po nás jednou přijdou mladí…
 
 
#44 Antonín Stehlík 2020-08-28 17:08
To chápu. Do toho případu sice nevidím a neznám názor druhé strany ani předpisy, kterými by se takové věci měly řídit a proto se k němu nechci vyjadřovat. Ale tebe v tom případě chápu. Ale zase jen kritika a nic než kritika vytváří odpor z druhé strany. Škoda že se nedá zatím najít nějaká shoda alespoň na něčem. To je ale tím, co jsem psal. Ne anonymně kritizovat, ale vytvořit smysluplnou platformu a přijít se svým komplexním návrhem. Tím by se vytvořila nějaká protiváha a spousta lidí by mohla srovnávat a posuzovat obě řešení situace. Jak to dosavadní tak to třeba radikálně nové. Jak píšeš, snad mladí přijdou. Do politiky se cpou horem, dolem, ale do dobrovolných akcí "za hubičku" se jim nechce. :-)
 
 
#45 Jiří Matyášek5 2020-08-29 08:12
Rozumím.
Když bude zájem, stačí si přečíst Zápis z DR nebo Výroční zprávu DR pro VH, Radu. Je to přece práce DR kontrolovat a když se nalezne chyba v dokladech, účetnictví, dohodách DPČ, popsat ji v Příloze Zápisu a navrhnout nápravná opatření. To přesně DR dělá a bohužel je vše bráno jako útok na majestát nejvyššího vedení. Škoda. Děláme jen svou práci ve funkcích, kam jsme se nechali dobrovolně zvolit. A doufám, že po letech ve funkcích nás všechny nyní vystřídají minulými chybami nezatížení nohejbalisti. Hezký den. JM
 
 
#46 Znalec 2020-08-29 10:21
Mohl bych se zeptat pana Stehlíka, zda moje dvě slušně položené otázky taky považuje za urážení všech funkcionářů? Neřekl bych že všechno stojí na tom jestli někdo dělá nebo nedělá. Podle mě je důležitější jestli dělá práci správně, aby nohejbal z toho měl užitek. Jestli práce dost funkcionářů má smysl a nedělá se jenom protože se tak dělalo dřív.
 
 
#47 Antonín Stehlík 2020-08-29 20:43
Nevím, jestli vůbec chápete co děláte. Urážet se totiž dá i bez sprostých slov. Já zase nechápu vůbec jak vy, pro nohejbalovou veřejnost zcela neznámý anonymní pisatel dokážete posuzovat, že někdo něco dělá správně a nebo nesprávně. Už to může být považováno za urážku těch, koho se to týká. Jako kdybych kecal do toho řediteli Národní banky, že ji špatně spravuje a že by to chtělo změnu. Nevím už jak vám to vysvětlit. Pan Matyášek je pro mně osoba, o které vím, co dělá a že do věci vidí. Mohu jeho názor brát jako relevantní a přemýšlet nad ním. Ale kdo jste vy???
 
 
#48 Antonín Stehlík 2020-08-29 20:45
Tímto pro mně diskuse končí, Nevím už jak vám to lépe vysvětlit.
 
 
#49 Znalec 2020-08-30 10:05
Sice nohejbal stojí na okraji zájmu a už ani dost nohejbalistů na něho nedávají vlastní děti, ale podle vás je všechno v pořádku a všichni dělají dobře. Ve svojí profesi jsem hodnocený za výsledky a ne za kecy. Má nohejbal výsledky?
 
 
#50 Antonín Stehlík 2020-08-30 15:16
1. Všichni používáte vy.
2. Nevypadáte na to
3. Má
 
 
#51 Pivoňka 2020-09-11 08:02
Dobrý den. Se zájmem jsem přečetl názory skvělých hráčů. Chápu že existuje určitý obrodný proces v nohejbalu, aby zachytil celospolečenské změny a nepropadl. Jen bych chtěl upozornit méně pozorné čtenáře z jeho řad na viditelný podtext více odpovědí, ve kterých je zřejmý časově proměnný význam ,,mně" nebo nám vyhovuje". Nechci nohejbalistům sahat do svědomí, ale skutečně dokáží předřadit široký zájem svého sportu nad osobní nebo klubový momentální zájem? Kdo nedohlédne za dveře vlastní klubovny těžko může svědomitě rozhodovat o širších procesech a souvislostech. Vezměte to v potaz.