Míčová alchymie Tisk
Napsal Martin Maršálek  |  Čtvrtek, 27.02.2014

2014 alchymiemic 01Nohejbal jako hra prošel za devět desetiletí své existence velkými změnami. Dnes už se nehraje s dopady míče mimo hřiště, v řadě soutěží už padá míč na zem méně, změnila se vzdálenost čar, výška sítě, bodování v setu, počet střídání hráčů a spousta dalších pravidlových záležitostí. Měnily se i herní potřeby. Místo provazu, záclon, či tenisové sítě dnes existuje speciální nohejbalová síť, stejné platí i pro míč.

Právě míč je tématem dnešního zamyšlení. Těžký šitý fotbalový míč (kdo z opravdových pamětníků by nevzpomněl na to, jak nepříjemné bylo odehrát hlavou míč v místě, kde bylo šněrování) někde nahrazoval též šitý volejbalový míč. Zejména tam, kde nohejbal vznikal jako kratochvíle volejbalistů. Fotbalovo – volejbalový souboj nohejbalových míčů nakonec dopadl vítězně pro větší sport. Později sice vývoj pokročil a došlo i na lehčí lepené míče, nicméně i ty dokázaly za jistých podmínek, např. na mokrém hřišti, řádně ztěžknout. Populární „semišáky“ se poroučely do historie a byly nahrazeny novými typy míčů, u kterých se neustále zvyšoval podíl syntetických materiálů. Dnes tak zatím exkluzivní dodavatel specializovaných nohejbalových míčů, prostějovská společnost Gala, dodává pro oficiální svazové a mezinárodní soutěže dva typy – BN 5012S/5022S pro soutěže mužů, dorostenců, starších žáků a žen a lehčí BN 5032S pro mladší žáky.

2014 alchymiemic 02Problémy k zamyšlení nad dnešním stavem jsou zejména dva. V první řadě jsou to nominální hodnoty hmotnosti a tlaku od výrobce. Je vypozorované, že současný míč BN 5012S/5022S, nahuštěný na nominální parametry, zejména na vyšší hraniční hodnotu, působí velmi tvrdě a zejména při teplém počasí má vysoký odskok. Netřeba popisovat, jaký vliv to má na zdraví hráčů a také na samotnou úroveň hry. Míč takových parametrů je požehnáním pouze pro velké, mohutné, razantní silově vybavené hráče, naopak technické typy s ním mají problémy. Jedno, zda na útoku, v mezihře či v obranné fázi. Je to logické, protože dotek míče na nohu (hlavu, tělo) je u takového míče časově kratší a zejména je rozložen na menší plochu.

Kde se ale současné nominální hodnoty vůbec vzaly? Vysvětlení je prosté. Stačí nahlédnout třeba do pravidel nohejbalu z roku 1997. A ejhle, hodnoty hmotnosti jsou shodné! Přitom tehdejší míč má s tím dnešním dost rozdílné parametry. Není tedy pochyb, že dnešní nominální hodnoty míče nevzešly z testovacího procesu, ale jsou jen převzaty od dřívějších typů. Při neoficiálních opakovaných měřeních bylo ověřeno, že při standardních podmínkách současný typ míče stačí nahustit tlakem o cca 10 kPA nižším (nominální hodnoty jsou 60-65 kPA), aby měl kvalitní parametry pro hru. Výjimku mohou tvořit jen specifické podmínky s nedostatečným odskokem – např. mokré hřiště nebo hala s tlumícím povrchem.

Druhým problémem jsou změny pravidel v oblasti počtu dopadů míče na zem. V dnešní době se už čtyři nejvyšší dlouhodobé svazové soutěže mužů a některé další soutěže ostatních kategorií hrají pouze na dva dopady. Mezinárodní akce pak dokonce jen na dopad jeden. V praxi to znamená, že míč je mnohem častěji než dříve odehráván hráčem přímo z voleje. Z logiky věci tak často dopadá na herní část těla z větší výšky, větší vzdálenosti nebo vyšší rychlostí a tím tedy i s větší kinetickou energií (mezidopad část této energie pohlcoval). Což zvyšuje nároky na správné zpracování – je třeba použít vyšší reakční energie. Nezapomínejme i na další související fakt, a tím je přenos energie z úderové části těla na míč. Dřívější míče z pravé kůže měly vyšší třecí koeficient, než dnešní míče ze syntetické usně a tím i přenos energie byl vyšší. I proto ze hřišť postupně mizí technická hra a je nahrazována silovou, což je zejména i laikům patrné především při jednodopadové hře.

2014 alchymiemic 03Podíváme-li se na všechny známé sporty, příbuzné (sepaktakraw, jokgu, jianzi, footvolley, bossaball, footbag-net…) nebo podobné (faustball) nohejbalu, používaný míč je u všech sportů menší a lehčí, než ten nohejbalový. Např. příbuzný korejský sport jokgu, který je nohejbalu nejblíže, používá míč o průměru 20 cm a hmotnosti 360 gramů (nohejbal 22 cm a 396-453 g, fotbal 410-450 g). Tyto sporty jsou hrány buď úplně bez dopadu na zem, nebo platí úměra shodného počtu doteků a dopadů. Velikost nohejbalového míče je dána zmíněným historickým soubojem. Pokud i nadále, právě s odkazem na tradici, bude nohejbal lpět na zachování fotbalové velikosti míče, měl by silně zauvažovat alespoň o použití lehčího míče.

V kategorii mladšího žactva tedy lehčí míč je používán, byť je otázkou, na jaké nominální hodnoty bývá huštěn. U míče BN 5032S totiž nejsou v dokumentech ČNS vůbec uvedeny a je-li míč huštěn podle hodnot typu BN 5012S/5022S, nebude mezi oběma míči téměř žádný rozdíl. Lehčí míč by jednoznačně prospěl kvalitě hry a zdraví hráčů i v kategoriích starších žáků a žen. Stačí rychlé porovnání. Hráči (hráčky) těchto kategorií mají průměrnou hmotnost o cca 30% nižší, než hráči mužské kategorie, přitom hrají stejným míčem. Co myslíte, jak by se asi změnila kvalita mužské hry, pokud by místo míče hmotnosti 425 g (průměr) hráli své soutěže s míčem o hmotnosti 553 g?

 

Komentáře   

 
#41 další odborník 2014-03-13 11:46
Tak se nám potichounku změnilo pravidlo s tlakem míče. Můžeme se dočíst v novém RDS že tlak se mění. Snižuje. Rozpis podstrčen jako nový dne 7.3.2014. Na VH nic.. V posledním zápise VV nic.. Jen text o nepotvrzení oprávněnosti změny z GALA. Proto se ptám. Kdo kdy kde a proč??? Prosím o dopovedi ve faktech né o obecné doměnky. Děkuji
Ocenuji rychlost hnutí. Kdy z článku k zamyšlení se během 8mi dnů změní pravidlo...
 
 
#42 Honza 2014-03-13 14:56
to Zbyněk 31:
souhlasím s tebou, že míče které používáme na turnajích a zápasech jsou v pohodě.
Problém je v tom, - a na to autor článku nejspíš poukazuje - že pokud tyto pohodové míče změříme, zjistíme, že jsou takřka vždy dost podhuštěné a dopumpujeme li je na oficiální hodnotu, pak jsou opravdu dost tvrdý, až nehratelný. Každý si může koupit hustoměr a vyzkoušet, aby uvěřil :)
 
 
#43 nuda 2014-03-15 04:37
Vykaslete se na balony... nikdo si na ne nestezuje a reste dulezitejsi veci aby lidi na nohejbal chodili a napriklad clanky pred sezonou co je noveho extraligovych oddilech jak probihali pripravy a apod. To na zajima a ne balon ktery funguje uz 10let furt stejne
 
 
#44 Antonín Stehlík 2014-03-15 07:54
Pro Nudu: Bohužel, loni jsem podobnou anketu mezi oddíly II ligy udělal, dokonce jsme i tipovali umístění ale ani samotné oddíly ještě neznají přesně kdo za ně bude hrát, dokud nejsou uzavřena hostování. Navíc některé týmy ani neodpověděly. Každopádně před začátkem soutěže se určitě něco podobného objeví.
 
 
#45 souhlas snudou 2014-03-16 15:29
Dobry den mame tri tydny pred startem napr 1 ligy a nevi se nic o teamech Radotin Start Praha atd a to je po dlouhe dobe zastoupena tremi mansafty z Prahy. Rozhovory s vedenim klubu nebo hraci jaka byla priprava na sezonu atd to je zajimave a ne tvrdost balonu. Az soutez zacne kazdy se to uz dozvi pak sam.Porad jen o Morave a clanek z Hlavniho mesta nic.diky
 
 
#46 Antonín Stehlík 2014-03-16 16:52
Proč Morava? Na Moravě problémy s míčem nemáme...
 
 
#47 Souhlas nuda 2014-03-16 17:55
Články z Moravy pište o čem chcete to byla jen otázka ať se daří a fanoušci čtou...
 
 
#48 Ross Krok 2014-03-16 17:56
Přesně tak, pane Stehlíku, ale ČNS se nám bohužel snaží vnutit řešení toho neexistujícího problému.
 
 
#49 Honza 2014-03-17 14:40
Tys asi nepochopil, že ČNS nám nenutí řešení neexistujícího problému s míči, ale autor článku se spíše správně snaží předejít tomu, až začne ČNS chtít po rozhodčích, aby před zápasem vždy míče měřili a nechali je dohustit na určené nesmyslné hodnoty. A to pak bude hned problém existující a ty s tobě podobnými budete namítat proč na ten nesmysl už dávno někdo neupozornil !
 
 
#50 Ross Krok 2014-03-17 15:31
Je snad přesně určené číslo tlaku míče? Ne, je tam určitý rozptyl a odchylka. Čili míč musí být v této "normě", které povoluje určitou toleranci. Nikdo nebude míč hustit přesně na tlak bez jakékoliv odchylky (tedy na nesmyslnou hodnotu), to by byla hloupost.
 
 
#51 Petr 2014-03-17 18:05
Jenže i ta tolerance je nastavená dost vysoko. Minulý týden měřené balóny na tréningu: 1. 47 kPA; 2. 56 kPA; 3. 49 kPA. V tělovcvičně všechny dobrý. Spíš zajímavý, že ten číslo 2 skákal míň jak 1 a 3. Materiál je hrozný, strašně rychle to odchází. Což je možná účel výrobce.
 
 
#52 Zbyněk 2014-03-17 18:16
Popravdě řečeno, hodnoty správného tlaku nohejbalového míče neznám a ani jsem se o ně nikdy nezajímal a nikdy jsem nezažil, že by nějaký tým vnesl před zápasem proti tvrdosti míče námitky, ale tím se nesnažím tvrdit, že tato situace nemůže nastat. Mě spíš zaráží, že takovýto článek vůbec vznikl, protože jak píše nuda, jsou daleko závažnější problémy v nohejbale...nap ř: nedostatek mladých hráčů, s tím související nezájem mladých o tento sport a jeden příklad z mého kraje..téměř totální zánik krajského přeboru v Jihočeském kraji, kdy letos připadají v úvahu pouze 4 týmy...tak to jen tak, aby řeč nestála...jak již dříve psal autor článku :)
 
 
#53 Petr S. 2014-03-17 20:34
Trochu popíchnu. Článků o závažných tématech tady bylo nedávno napsaných dost a docela podrobných. Nikdo je nekomentoval. Nudný článek o míči a tři stránky komentářů!
 
 
#54 Zbyněk 2014-03-18 10:10
To Petr S. : Vtipná Glosa :)
 
 
#55 Honza 2014-03-19 10:49
to 50: ano, je přesně určené číslo tlaku míče a problém je právě v tom, že cca.95% míčů nedosahuje nejnižší hranice určeného tlaku tak jak je uveden v zápise ČNS.
 
 
#56 další odborník 2014-03-19 12:56
míč dosahuje takového tlaku na kolik je nahuštěn. Kdo hraje podle pravidel má míč nahuštěn podle pravidel. Neznám jinou variantu. Jestli někdo tvrdí něco jiného nehrál podle nich. Proto je změna pravidel v takovéto rychlosti a bez diskuse a schválení VH belká facka pro ty kdo pravidla dodržovali a připravovali se dle nich. Pakliže toto budem přehlížet nebo schvalovat může jít příště o cokoliv jiného a budem koukat jako bulíci...
 
 
#57 Ross Krok 2014-03-19 14:05
Pro #55 Honza: Správně, je tam rozmezí tlaku, čili tolerance. Není tam jasně dáno, že míč musí mít přesně X kPA, ale od X do Y kPA. Opravdu velmi silně pochybuji, že 95% míčů je špatně nahuštěných a nevejdou se do této stupnice, ale asi jste ve volné chvíli projel celou republiku a všechny míče jste přeměřil tlakoměrem.